Raad steunt SP: eerder volledige kwijtscheling afvalstoffenheffing

9 november 2022

Raad steunt SP: eerder volledige kwijtscheling afvalstoffenheffing

Tijdens de bespreking van de gemeentebegroting steunde de raad het voorstel van de SP om huishoudens met lagere inkomens verder tegemoet te komen. Circa 6000 huishoudens krijgen vanaf volgend jaar recht op volledige kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Dit betekent een lastenverlichting van 133 euro per huishouden. Nu geldt nog dat men na twee jaar leven van een laag inkomen recht heeft gedeeltelijke kwijtschelding. SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk is blij dat het voorstel is aangenomen: “Dit verlaagt voor een grote groep mensen de lasten en dat is in deze tijden met almaar stijgende kosten hard nodig”

Foto: SP

Bovendien besprak de raad de eerste begroting van de coalitie waar de SP onderdeel vanuit maakt. Dijk is daarover positief: “Er is lang gedaan alsof er geen alternatief is voor privatiseringen, marktwerking en liberaal beleid. Wij laten zien dat dat wel kan. Er staan allemaal voorstellen voor het op- of uitbouwen van publieke voorzieningen in deze begroting. Van een gemeentelijk energiebedrijf tot opkoopbescherming tegen huisjesmelkerij. Daarnaast maken we miljoenen vrij voor extra inkomensondersteuning en lastenverlichting voor mensen die dat nodig hebben. We zijn er nog lang niet, maar deze coalitie met de SP weigert de inrichting van de Groningse samenleving over te laten aan de markt."