'Situatie Groningse politie alarmerend'

21 januari 2010

'Situatie Groningse politie alarmerend'

68 procent van de politieagenten in Groningen heeft onvoldoende mogelijkheden om het politiewerk goed te doen. Dat is één van de uitkomsten van een grootschalig SP-onderzoek onder politieagenten. Dit heeft voornamelijk te maken met een hoge werkdruk, een toename van de bureaucratie en steeds minder politiemensen op straat. 288 agenten die in Groningen werkzaam zijn reageerden.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: “Gezien de resultaten van het onderzoek is de situatie bij de Groninger politie alarmerend. Het tekent de kloof tussen de papieren werkelijkheid van de korpsleiding en de dagelijkse werkelijkheid van de politieagenten.”

Van de politieagenten die meewerkten aan het onderzoek zegt 82 procent dat zij vindt dat zij onvoldoende tijd heeft om in de buurt aanwezig te zijn. “Dit staat in schril contrast met het feit dat zes op de tien agenten zegt dat kleinschalige politieposten in de buurt de veiligheid juist vergroten én de wens van alle grote raadsfracties dat agenten vooral in de wijken en buurten aanwezig moeten zijn”, aldus Van Gijlswijk.

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat 90% van de politieagenten de werkdruk te hoog vindt en 70% het salaris bij de politie ruim onvoldoende tot onvoldoende. Daarnaast zegt 49% dat ze nog steeds worden afgerekend op het aantal bonnen dat zij uitdelen. Maar liefst 29% van de agenten weet nog niet of ze nog lang bij de politie blijft werken. Van Gijlswijk: “Dat is treurig, omdat juist ook uit het onderzoek blijkt dat de politieagenten trots zijn op hun vak. Bovendien hebben we ze hard nodig.”

Maar liefst 89% van de agenten vindt dat politici onvoldoende kennis hebben over de politie. Van Gijlswijk: “Ontluisterend. Ik hoop van harte dat dit onderzoek een aanzet is om naar de mensen te luisteren die het
werk moeten doen. Agenten noemden namelijk niet enkel problemen, maar ook oplossingen. Minder bureaucratie, geen verplichte bonnenschrijverij, betere computersystemen, meer kleinschalige politieposten in de buurt. Politici roepen om het hardst dat veiligheid belangrijk is. Tegelijkertijd wil het kabinet bezuinigen op de politie. Als dat gebeurt krijgen we nog minder blauw op straat in onze stad. Dat gaat ten koste van de veiligheid van de mensen in de buurt. Laten we gezamenlijk ten strijde trekken tegen de Rijksbezuinigingen en het voor de agenten opnemen”.

Het SP-rapport ‘De agent aan het woord’ zal op woensdag 3 februari tussen 20.00 – 22.30 uur in de raadscommissie Veiligheid worden besproken met korpsbeheerder J.P. Rehwinkel en andere raadsfracties.

Lees het SP-rapport ‘De agent aan het woord’
RTV Noord: Tweederde Groninger agenten ontevreden