Presentatie SP-rapport jeugdzorg

16 maart 2014

Presentatie SP-rapport jeugdzorg

Vandaag presenteerde de SP Groningen een serie aanbevelingen voor een goede overgang van de jeugdzorg naar de gemeente. De notitie is geschreven op basis van gesprekken van de SP met werkers in de jeugdzorg.

Betrek voortdurend de uitvoerenden in de jeugdzorg bij plannen, stel een crisisteam samen dat direct kan ingrijpen en versterk de basisvoorzieningen in wijken om echt aan preventie te kunnen doen. Dat zijn enkele van de aanbevelingen in de notitie De jeugd, onze zorg, die de SP heeft aangeboden aan wethouder Jannie Visscher.

Vanaf 1 januari 2015 is de jeugdzorg een verantwoordelijkheid van de gemeenten, die er echter 450 miljoen minder voor krijgen dan het Rijk er nu aan uitgeeft: een korting van 15 procent op het budget. De SP is voorstander van de overgang van de jeugdzorg naar de gemeenten, maar maakt zich grote zorgen vanwege de bezuinigingen en de haast waarmee de overgang plaatsvindt.

"We merkten een grote betrokkenheid van de werkers bij hun jongeren, en vooral veel onzekerheid over de toekomst", vat SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk samen. "Maar ook zien de jeugdzorgwerkers de kansen die de nieuwe opzet biedt om af te komen van de verkokerde werkwijze waarbij iedere organisatie maar over een klein deel van het probleem gaat."

SP-wethouder Jannie Visscher nam het eerste exemplaar van de notitie in ontvangst.

"Het goed luisteren naar de mensen die het werk doen is precies wat we willen. Zij weten als geen ander hoe je de zorg kunt verbeteren en overbodige bureaucratie kunt terugdringen. De aanbevelingen kan de gemeente goed gebruiken om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de nieuwe en belangrijke taken."

De SP-notitie doet zes aanbevelingen: Naast het meer betrekken van de uitvoerenden, het instellen van een crisisteam in de overgangsperiode en versterking van de basisvoorzieningen zijn dat:

• zorg voor goede samenwerking tussen jeugdzorg en jongerenwerk
  • vertrouw meer op de professionaliteit van de werkers
  • zet in op het terugdringen van reistijd bureaucratie zodat meer tijd beschikbaar komt voor het belangrijke, echte werk.

Het volledige rapport vindt u hier: