ROOD steunt staking MBO-personeel

25 maart 2014

ROOD steunt staking MBO-personeel

ROOD, jong in de SP was dinsdag 25 maart bij de staking van het mbo-personeel om de docenten succes te wensen. De SP-jongeren steunen de staking voor een betere cao. De leraren eisen onder andere werkdrukverlaging, meer zeggenschap op de werkvloer en regels voor het gebruik van flexcontracten.

ROOD-woordvoerder Lisa de Leeuw:

“De werkdruk op het mbo is te hoog en klassen zijn te groot. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van ons beroepsonderwijs en dat kan niet. Het mbo verdient beter!”

ROOD voert al jaren actie voor een beter mbo. Zo is ROOD Groningen vorig jaar op meerdere locaties van het Noorderpoort in actie gekomen met leerlingen voor beter onderwijs. De Leeuw:

“Het beroepsonderwijs is de motor van onze samenleving, maar het is er een puinhoop. In een onderzoek van ROOD uit 2012 geeft één op de drie jongeren op het mbo aan niet voldoende te leren om later zijn vak uit te oefenen. Dit is natuurlijk schandalig. Het is hoog tijd dat er eens wordt geluisterd naar studenten en leraren, in plaats van naar de bestuurders.”

Dinsdag 25 maart begon de estafettestaking in Groningen bij het Noorderpoort College. De komende weken wordt er op meerdere plekken in het land gestaakt. Volgende week staken docenten in Arnhem en Nijmegen, 8 april in Limburg en 15 april in Zuid-Holland.

“ROOD zal op meerdere plekken haar solidariteit tonen met de werknemers. Het is ontzettend belangrijk dat hun eisen worden ingewilligd”, aldus de Leeuw.