SP woedend over verzwegen tekort Martiniplaza

9 juli 2014

SP woedend over verzwegen tekort Martiniplaza

De SP-fractie is woedend over het verzwijgen van het beoogde tekort van bijna een miljoen bij Martiniplaza. De directeur van Martiniplaza en de raad van toezicht hebben dit tekort niet benoemd terwijl er vorige maand nog 6,6 miljoen euro is toegezegd aan het congrescentrum vanwege achterstallig onderhoud.

De SP heeft tijdens dat debat gewaarschuwd dat er eerst meer duidelijkheid moest komen over hoe Martiniplaza ervoor stond, voordat er zo’n groot bedrag beschikbaar gesteld zou worden.

Wethouder van Keulen (VVD) antwoordde na vragen van de SP tijdens het debat eind mei dat hij ervan uit ging dat het met die 6,6 miljoen euro voldoende zou zijn. Nog geen maand later blijkt dat er dus een tekort te zijn, die drie keer zo hoog lijkt uit te vallen, waar het stadsbestuur geen weet van had. De SP vindt dat dit door Martiniplaza vermeld had moeten worden maar dat de wethouder er ook beter naar had moeten informeren. SP-raadslid Nicole Temmink:

“Uit informatie van het stadsbestuur blijkt dat er een gesprek is geweest tussen plaza en de wethouder. Daarin werd aangegeven dat het een slecht jaar werd. Tijdens dit gesprek zijn er echter geen cijfers genoemd. De SP vraagt zich echt af hoe dat kan. Als ik bij iemand aan zou kloppen omdat ik geld nodig heb dan zou één van de eerste vragen zijn ‘hoeveel dan?’. Dat dit niet gebeurd is, lijkt belachelijk.”