SP kritisch over communicatie rondom sportpark Corpus

28 april 2014

SP kritisch over communicatie rondom sportpark Corpus

De Groningse SP-fractie in de gemeenteraad heeft zich woensdag kritisch uitgelaten over de plannen van het college voor sportpark Corpus den Hoorn. In een debat, aangevraagd door de Christenunie en de Stadspartij, werd om opheldering gevraagd na uitlatingen van de directeur van FC Groningen, Hans Nijland.

De verhuizing van de FC naar het sportpark op Corpus is in februari aan de raad voorgelegd en met die plannen stemde ook de SP in, op voorwaarde dat de breedtesport erop vooruit zou gaan in de nieuwe situatie. Door de uitspraken van Nijland is er onrust ontstaan bij onder andere voetbalclubs GRC en GroenGeel, omdat FC Groningen volgens Nijland exclusief gebruik wil maken van één van de velden waarvan was afgesproken dat ook de andere clubs deze konden gebruiken voor trainingen en wedstrijden.

Een motie van Christenunie, Stadspartij en SP om het college te binden aan afspraken die eerder zijn gemaakt zodat de onrust kon worden weggenomen bij de voetbalclubs haalde echter geen meerderheid in de raad.

Wethouder Istha (PvdA) wuifde alle kritiek weg van de amateurclubs. Voor de SP is het niet alleen van belang dat de breedtesport er door de grote plannen rondom Corpus erop vooruitgaat, maar ook dat clubs ervan uit kunnen gaan dat de gemeente zich aan de afspraken houdt. Het feit dat de onrust kon ontstaan is volgens de SP dan ook de huidige wethouder te verwijten.

De communicatie had duidelijker gemoeten, zodat er geen reden was voor de clubs om te twijfelen aan de intenties van de gemeente. SP-raadslid Nicole Temmink:

“Er ligt voor de gemeente een belangrijke taak de communicatie soepel te laten verlopen. Clubs zouden zich bezig moeten houden met voetballen en het behouden en versterken van hun eigen vereniging. Ze moeten zich niet bezig houden met zorgen over of ze nog wel genoeg trainingscapaciteit hebben, omdat een topclub uitspraken doet die niet waar zijn.”

Ook Istha gaf toe dat het college daar steken heeft laten vallen.