“Als het kapitaal de vrijheid krijgt, is de menselijkheid ver te zoeken.”

17 mei 2018

“Als het kapitaal de vrijheid krijgt, is de menselijkheid ver te zoeken.”

Foto: SP

Toen eind 2015 de coalitie van D66, PvdA, VVD en GroenLinks de winkeltijden verruimden, waarschuwde de SP al voor de gevolgen voor kleine winkeliers en werknemers. Volgens de SP is het uitbreiden van het aantal koopzondagen vooral in het voordeel van grote winkelketens die het liefst 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend willen zijn.

Hier kunnen kleine winkeliers onmogelijk tegen concurreren omdat zijn ook rust en tijd voor zichzelf en hun gezinnen willen houden. Het conflict in winkelcentrum Paddepoel, waar winkeliers boetes krijgen wanneer zij op zondag gesloten blijven, laat volgens de SP helder zien waar de verruiming van winkeltijden toe leidt. We gaan hierover in gesprek met SP-raadslid Mechteld van Duin.

Waarom is de SP in Groningen tegen koopzondagen?
De SP wil in Groningen het aantal koopzondagen terugbrengen naar 12 per jaar. Wij snappen best dat sommige mensen het prettig vinden om op zondag te winkelen, maar hier zit ook een keerzijde aan. Uit onderzoek van de SP onder winkeliers in de binnenstad kwam naar voren dat ruim 76 procent maximaal 12 koopzondagen per jaar wilden.

Maar winkeliers kunnen toch prima zelf bepalen wanneer zij wel of niet geopend zijn?
Mensen geven hun euro maar één keer uit. Door de winkeltijden te verruimen verandert dat niet. Wat wel verandert, is dat de omzet van winkeliers verspreid wordt over meer winkeluren. Oftewel: meer uren werken en geopend zijn voor dezelfde omzet.

Gaan zij daarentegen niet open dan verdwijnt hun omzet in de kassa van de grote winkelketen. Daarom worden zij wel gedwongen om geopend te zijn en is er weinig sprake van zelf bepalen.

Jullie stellen je keihard op tegen de Vereniging van Eigenaren van winkelcentrum Paddepoel. Waarom?
Volgens de SP zijn het de winkeliers die het winkelcentrum maken tot wat het is. Zij bemannen de winkels, zorgen voor de sfeer en zij zijn de gastheren en -vrouwen van het winkelcentrum.

Het bestuur van de VvE wordt nu bemand door een aantal vastgoedbezitters met dollartekens in hun ogen. Zij hebben geen enkele binding of gevoel met het winkelcentrum, de buurt of de stad. De manier waarop de VvE met de winkeliers omgaat is ook asociaal en absurd.

Klopt het dat winkeliers die niet opengaan op zondag boetes krijgen van de VvE?
Ja, dat klopt. Dit gaat zelfs zover dat bijvoorbeeld een bloemist voor duizenden euro's aan boetes heeft gekregen. De VvE geeft deze boetes omdat hij zich niet aan de openingstijden wil houden. Zou hij dat wel doen dan zou hij meer dan 60 uur per week geopend moeten zijn. Zo bedreigen de boetes de levensvatbaarheid van zijn zaak en de winkeltijden zorgen ervoor dat hij geen vrije tijd voor zichzelf, vrienden, familie en zijn gezin overhoudt.

Wat moet hieraan gebeuren?
De boetes moeten meteen van tafel. De gemeente moet naast de ondernemers gaan staan en hen steunen in hun strijd tegen de VvE. Gelukkig heeft de wethouder afgelopen woensdag, op lang aandringen van de SP en het CDA, eindelijk aangegeven dit te gaan doen.

Maar we moeten ons ook afvragen wat voor samenleving we willen zijn. Kiezen we voor het consumentisme en geven we de vrijheid aan grote winkelketens om het straatbeeld, onze binnenstad en winkelcentra te domineren of kiezen we voor de diversiteit die kleine winkeliers bieden en hebben we oog voor hun persoonlijke vrijheid en gezinsleven?

Het wegkijken van de negatieve gevolgen van de 24-uurseconomie, met name door D66, VVD en GroenLinks, vind ik laf. Het zijn namelijk hun politieke keuzes die deze problemen hebben veroorzaakt. Want als het kapitaal de vrijheid krijgt, is de menselijkheid ver te zoeken.