SP steekt ambulancemedewerkers hart onder de riem

17 mei 2017

SP steekt ambulancemedewerkers hart onder de riem

Foto: Aldo Schelvis
De SP-afdeling Groningen heeft afgelopen woensdag de ambulancemedewerkers in Groningen een hart onder de riem gestoken. Door het personeel een taart aan te bieden liet de SP zien dat ze hen steunen nu minister Schippers de deur op een kier zet om van de ambulancezorg een markt te maken.

SP-kamerlid Lilian Marijnissen:

"Uit onderzoek dat wij hebben gedaan onder ambulancemedewerkers blijkt dat driekwart wil dat ambulancezorg een publieke overheidstaak is, net zoals politie en brandweer. Een aparte witte colonne in publieke handen. Maar de minister wil eerder de andere kant op: meer markt!"

Naar verwachting wordt op er op dinsdag 23 mei in de Tweede Kamer gesproken over de toekomst van de ambulancezorg. Het gaat dan over de verlenging en wijziging van de Tijdelijke wet ambulancezorg. Hiermee wordt onder andere de functie ambulanceverpleegkundige veranderd naar ambulanceprofessional. Maar er staat veel meer op het spel: moet de ambulancezorg worden overgelaten aan de markt, of is het een taak van de overheid?

De SP roept alle ambulancemedewerkers op om dinsdag 23 mei naar Den Haag te komen voor de toekomst van de ambulancezorg. Geef je op door een mail te sturen aan spoedzorg@sp.nl Het debat vindt waarschijnlijk aan het einde van de middag/begin van de avond plaats. Het exacte tijdstip wordt later bekend en sturen we dan direct toe.