Visies op Groningen

Midden- en Kleinbedrijf

Meer steun van de gemeente

Kleine ondernemers zijn groot in veel zaken. Het overgrote deel van de Groningse bedrijven, ruim 90 procent, behoort tot het kleinbedrijf. Zij zorgen voor bedrijvigheid, leefbaarheid en werkgelegenheid in de binnenstad en onze buurten en wijken en verdienen de steun van de gemeente.

De gemeente moet kritisch kijken naar de noodzaak van alle regels die ze stelt, en overbodige regels schrappen. Ook moet er één loket van de gemeente komen waar ondernemers voor alle vergunningen en hulpvragen terecht kunnen.

De gemeente geeft het goede voorbeeld en probeert haar betalingstermijn van 21 dagen te verkorten.

Waar het kan, moeten klanten de mogelijkheid krijgen om hun auto kortdurend bij de winkels neer te zetten om aankopen in te laden. Er moet dus maatwerk komen op het gebied van blauwe parkeerzones waar gedurende korte tijd gratis met een bezoekerskaart geparkeerd kan worden voor klanten en leveranciers.

Onderzoek van de SP-raadsfractie onder veel winkeliers in de binnenstad leverde op dat driekwart van hen geen uitbreiding wil van het eerder vastgelegde aantal van 12 koopzondagen per jaar. Ook in het belang van het winkelpersoneel sluiten wij ons hierbij aan: geen uitbreiding van het aantal koopzondagen.

Veel kleine ondernemers doen geen aangifte van diefstal omdat hen dat te veel werk oplevert en te veel rijd kost. Wij vinden dat de politie bij winkeliers langs moet komen om ter plekke de aangifte op te nemen.