26 april thema-avond: ‘Time-out voor de marktwerking!’

20 april 2007

26 april thema-avond: ‘Time-out voor de marktwerking!’

Op donderdag 26 april organiseert SP Groningen een thema-avond. Het onderwerp is deze keer ‘Time-out voor de marktwerking!’ De FNV heeft zich aangesloten bij de petitie van het Europees Verbond van Vakverenigingen (EVV) die een socialer Europa wil. Verder wil de FNV een hoorzitting in de Tweede Kamer over de resultaten van de marktwerking die in de afgelopen jaren is doorgevoerd in Nederland. Tot die tijd moeten alle verdere privatiseringen en liberaliseringen worden stopgezet.

Om een voorlopige stop op de marktwerking te bereiken wil het EVV een petitie met één miljoen handtekeningen aan de Europese commissie aanbieden. Daarin vraagt de Europese vakbeweging om bezinning en een pas op de plaats met marktwerking. De handtekeningenactie loopt door tot het EVV congres in Sevilla van 21 tot 24 mei. Inmiddels heeft Minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven als volgt gereageerd: "Het kabinet stelt een onderzoek in naar de gevolgen van marktwerking voor burgers. De oproep van de vakcentrale FNV de uitvoering van nieuwe plannen op te schorten kan niet op steun rekenen."

Ed van EijbergenAls spreker komt Ed van Eijbergen, bondsbestuurder van de FNV, hier over praten. De centrale vragen zullen zijn: Wat vindt de GNV van de privatiseringen en het openstellen van de Zorg en het onderwijs voor marktwerking? Waarom heeft de FNV zolang gewacht met dit protest, terwijl met de Bolkesteijnrichtlijn al erg duidelijk werd welke koers de Europese Commissie vaart? Hoe gaat de FNV haar leden bereiken met deze actie en veel handtekeningen ophalen in Nederland? Op welke wijze kan en wil de SP in Groningen helpen deze actie tot een succes te maken?

Datum: donderdag 26 april
Tijd: 20:00 uur
locatie: SP-pand, Nieuwe Boteringestraat 74

www.tekennu.nl