SP actieweek ‘OV voor MBO’ers’

26 augustus 2007

SP actieweek ‘OV voor MBO’ers’

De SP gaat de komende week in de provincie Groningen de straat op om aandacht te vragen voor scholieren zonder OV-jaarkaart. Woensdag 5 september debatteert de commissie Economie en Mobiliteit van Provinciale Staten over gratis OV voor deze doelgroep.

Mbo-scholieren onder de 18 hebben, in tegenstelling tot bijvoorbeeld leeftijdsgenoten op het HBO, geen recht op een OV-jaarkaart. Sandra BeckermanVeel jongeren uit Groningen zijn hierdoor meer dan duizend euro op jaarbasis kwijt aan reizen naar en van school. ‘Het is wat ons betreft onwenselijk dat er een dusdanige barrière word opgeworpen voor het volgen van onderwijs aan een favoriete opleiding’ aldus SP-statenlid Sandra Beckerman.

De gemeenteraad van Pekela riep eerder dit jaar de staten op om iets te doen aan de problemen die zich voordoen in de provincie. De daar aangenomen motie kreeg steun uit nog eens 2 andere Groninger gemeentes.

In een tour door de provincie gaan lokale SP-afdelingen samen met jongerenorganisatie ROOD langs scholen en stations om handtekeningen op te halen ter ondersteuning van deze oproep.

De aftrap van de actie is woensdag 29 augustus vanaf 7.45 op het centraal station in Groningen. Daarna zullen onder andere Winschoten, Pekela, Appingedam en Veendam worden aangedaan. Als afsluiting van de actieweek zullen de opgehaalde handtekeningen op ludieke wijze worden aangeboden aan de statencommissie Economie & Mobiliteit.

Campagne voor gratis OV spetterend van start
Dossier Openbaar Vervoer
SP Provincie Groningen