"Ten aanzien van het armoedebeleid zetten we concrete stappen"

15 november 2007

"Ten aanzien van het armoedebeleid zetten we concrete stappen"

Gisteren werd in de gemeenteraad de begroting van 2008 besproken. De SP is te spreken over de gemaakte keuzes. Ten aanzien van het armoedebeleid zet dit college concrete stappen. Het veilig stellen van de 250 Euro voor chronisch zieken met een laag inkomen en computers voor minima zijn daar voorbeelden van. Dit College laat wat de SP betreft zien dat het sterk, sociaal en solidair is.

SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf: “De VVD spreekt over een ongebreidelde lastenverzwaring voor burgers en ondernemers. En D66 heeft het over een lui links college. Dat zijn stellingnames die de SP bestrijdt. De SP staat voor een sterk, sociaal en solidair beleid. Dát beleid willen we in deze begroting sterk houden. Een college dat er in slaagt hier een goede balans te vinden is bepaald niet lui. Jasper SchaafDat heffingen en belastingen niet leuk zijn weet iedereen. Maar als burgers van de stad daarmee solidair zijn en bijvoorbeeld meehelpen aan armoedebestrijding zal de SP inderdaad kiezen voor die heffingen. Daarom kunnen de kiezers stemmen op de SP of de VVD en hebben wij de weet dat de SP momenteel op een breed draagvlak kan rekenen. In Groningen meer dan de VVD.” De SP had nog wel enkele wensen. Moties om Stichting MJD te voorzien van extra geld, het buurthuis van Hoogkerk te verbeteren, alleenstaande asielzoekers te steunen kregen een meerderheid.

Een motie om de cursussen Sociale Redzaamheid gratis te maken haalde het niet. Het Alfacollege wil in de nieuwe locatie van de Voedselbank op de Oosterhamrikkade cursussen beter rekenen, schrijven, lezen en omgaan met de computer gaan verzorgen. Schaaf: “Er zijn burgers die om financiële redenen niet aan maatschappelijke activiteiten deelnemen. We ontdekten op werkbezoek bij de Voedselbank dat er voor cursussen Sociale Redzaamheid nog drempels bestaan. Om die reden dienden we een motie in die de drempel verlaagt van zodat zij eerder aan cursussen voor Sociale Redzaamheid deelnemen.” Helaas steunde onder ander de PvdA deze motie niet waardoor er geen meerderheid voor was.

Bijdrage van SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf aan het debat in de gemeenteraad over de begroting voor 2008.

De bijdrage van Jasper Schaaf
Buurthuis van Hoogkerk wordt verbouwd en verbetert
Gemeenteraad tegen afschaffing van de ziektekostenaftrek
Extra geld voor Stichting MJD