"Cultuuromslag bij RO/EZ hard nodig"

21 december 2007

"Cultuuromslag bij RO/EZ hard nodig"

Eind april werd duidelijk dat het behoorlijk mis was gegaan met de kredietaanvraag voor het Europapark. Er was 14,3 miljoen Euro uitgegeven zonder dat de gemeenteraad daar toestemming voor had gegeven. Drie onderzoekers kregen daarop de opdracht de problemen bij RO/EZ bloot te leggen. Woensdag werd het rapport dat zij afleverden in de gemeenteraad besproken. De conclusies zijn helder: Er zijn bij de dienst RO/EZ veel ingesleten routines die er voor zorgen dat er niet open en democratisch wordt gewerkt. Er is een cultuurverandering nodig.

Het rapport is wat betreft SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf overduidelijk: “Het bewijst wat we al wisten. Met als dieptepunt de kredietoverschrijdingen, begonnen in augustus 2005, en enorm opgelopen tot 16 miljoen in juni 2007. Vaak horen ook wij klachten van burgers die simpelweg geen ontvangstbevestiging krijgen bij klachten of bezwaren, of eindeloos aan het lijntje worden gehouden. Er is een cultuuromslag nodig.” De SP wil wél de vernieuwingdrang van de dienst behouden. "Er heerst wel eens de misvatting dat als iedereen meepraat er geen goede en spraakmakende ontwerpen meer gemaakt zouden kunnen worden. Dat klopt niet" zei Schaaf.

Het gaat bij RO/EZ om de mechanismen, ingesleten routines. Wanneer bij een project binnen de dienst alles is afgewogen worden en compromissen alleen daarbinnen worden gesloten, Jasper Schaaflijkt elk naar buiten gedragen idee onwrikbaar vast te liggen. Zelf kreeg Schaaf daar ook mee te maken toen hij projectleider ‘Heel de Buurt’ in Corpus den Hoorn was. “Er een groene wandelroute door de wijk bedacht. De bewoners vonden dat op zich een goed idee, maar hadden goede argumenten die hele zone één straat op te schuiven. In plaats van dat dan fris en vrij de argumenten werden afgewogen, werden vanuit RO/EZ allerlei argumenten tegen dit heel rationele alternatief in stelling gebracht.” Volgens de SP moeten bewoners vroeg worden ingeschakeld. Niet alleen om draagvlak te verwerven, maar ook om alle creatieve mogelijkheden uit de kast halen.

Ook de gemeenteraad moet volgens de SP eerder worden betrokken. Schaaf: “Wanneer in een vroeger stadium het debat plaats vindt op hoofdlijnen, zijn er nog veel minder vaste posities betrokken. En dan staat niet gelijk het hele collegestandpunt op het spel. Het debat kan interessanter en scherper worden, inhoudelijk, politiek en ideologisch.”

De cultuuromslag moet worden bereikt door de zogenaamde verandermanager die rechtstreeks rapporteert aan het college. Ook de gemeenteraad heeft een belangrijke taak: Het controleren van het veranderingsproces. Een motie die de SP samen met de PvdA indiende om een commissie in het leven te roepen, die de verandering kritisch volgt, werd met algemene stemmen aangenomen. In de voorgestelde commissie nemen alle partijen zitting en legt het college verantwoording af over de voortgang. "Het college en de dienst RO/EZ moeten nu hard aan de slag. het is een kans voor de lokale democratie, in buurten en wijken en in de hele stad" aldus Schaaf.

Bijdrage aan het debat in de gemeenteraad over het Europapark van SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf

Dossier Zeggenschap
Dossier van Schaaf