opeenstapeling van fouten nieuwbouw in de Oude Hortus

4 december 2007

opeenstapeling van fouten nieuwbouw in de Oude Hortus

Op 3 december werd het rapport ‘Bestemming Hortusbuurt’ gepresenteerd. Bureau ‘Intraval’ onderzocht de gang van zaken rond nieuwbouwplannen van de Rijksuniversiteit (RuG) in de Oude Hortus Botanicus in Groningen. De nadruk ligt in dit onderzoek op het handelen door het gemeentebestuur.

Gedurende enkele jaren verzetten bewoners van de Hortusbuurt zich met kracht tegen nieuwbouw in de Oude Hortus. Voor de nieuwbouw zouden 14 bomen gekapt moeten worden waaronder enkele monumentale. De buurt was van mening dat de RuG volgens eerdere afspraken niet mocht bouwen in de Oude Hortus en stelde een alternatief bouwplan voor. Na ruim drie jaar strijd zag de RuG de voordelen van het voorstel van de buurt in en werd tussen buurt en RuG de strijdbijl begraven. De buurt bleef echter zitten met een vervelende nasmaak rond de communicatie van de gemeente met de buurt. Daarom heeft de gemeente, op verzoek van de buurt, een onderzoek gedaan naar de gang van zaken.

Het lijvige onderzoeksrapport maakt melding van een opeenstapeling van fouten gedurende meerdere jaren door het gemeentebestuur. Al in het begin van het proces ging er van alles mis. Daarom gaf de gemeenteraad opdracht aan het college van B en W om de gang van zaken kritisch te onderzoeken. Dit leidde in 2003 tot een zogenaamde ‘Quick Scan’ en goede voornemens van het college om de communicatie met de buurt te verbeteren. Nu blijkt dat het omgekeerde het geval is geweest: de gemeente maakte fout op fout in het contact met de buurt. Zo heeft de toenmalige wethouder bij herhaling beloofd dat een authentiek gebouwtje in de Hortus (het zogenaamde vakwerkhuisje) niet gesloopt zou worden voordat er een onherroepelijke bouwvergunning was afgegeven. Die belofte heeft hij niet gehouden want het pandje is, met toestemming van de gemeente, gesloopt zonder dat die bouwvergunning er lag. Een ander pijnpunt is dat B en W vergunningen hebben verleend zonder het advies van de bezwarencommissie af te wachten. Dat bevestigde de buurt in het gevoel door het stadsbestuur niet serieus genomen te worden.

De SP heeft de afgelopen jaren het college in deze kwestie kritisch gevolgd en soms, met de gemeenteraad, het college bijgestuurd. Het doel van het onderzoek is om het geschonden vertrouwen van de buurt in het gemeentebestuur te herstellen. In het raadsdebat op 19 december zal de SP dat vertrouwen centraal stellen. Van het college wil de SP vooral horen hoe we in het vervolg dergelijke blunders kunnen voorkomen.

Dossier Zeggenschap