SP stemt in met sportvoorstel

21 februari 2008

SP stemt in met sportvoorstel

Gisteren is er in de gemeenteraadsvergadering het lang verwachte voorstel ‘Sport op orde’ besproken. Volgens de SP is het een goed voorstel, want het maakt een einde aan de jarenlange achterstand op het onderhoud van de sportaccomodaties in de stad.

Er komen vijf extra kunstgrasvelden, extra kleedkamers en lockers op verschillende sportparken. Ria RademakerOok wordt dit jaar de sporthal Vinkhuizen verbouwd en de komende jaren zullen Lewenborg en het zuiden van de stad de beschikking hebben over een nieuwe sporthal. Er wordt eindelijk ook gespaard voor de vervanging van de 23 kunstgrasvelden die zijn aangelegd, maar waarvoor nog nooit een cent was gespaard om ze te vervangen. Daar is de SP erg blij mee. Om dit allemaal te kunnen doen, wordt er in totaal 3 miljoen euro jaarlijks extra en een dikke 9 miljoen euro eenmalig extra voor de sport uitgetrokken.

“Zijn we daarmee nu in het sportparadijs aanbeland? Dat denken we niet; alhoewel we nu heel veel extra geld in de sport gaan investeren, zijn nog niet alle knelpunten opgelost. De achterstand is zo dramatisch en weinig op orde dat zelfs met deze grote inspanning nog niet alles is opgelost” aldus SP-raadslid Ria Rademaker.

Rademaker voert het woord over de sport in de gemeenteraad

De hockeyvereniging GHBS heeft 3 velden, maar slechts 2 kleedkamers en dat is duidelijk een knelpunt voor de hockeyers. De wethouder heeft toegezegd dat zij met alle verenigingen op Sportpark Corpus den Hoorn om tafel gaat, om te kijken of er kleedkamers gedeeld kunnen worden en als er dan nog steeds een probleem is, zij met een oplossing zal komen. Wat betreft de SP is dat een stap in de goede richting. De plannen van GHBS om samen met de kinderopvangorganisatie SKSG een nieuwe accommodatie te bouwen op Sportpark Corpus den Hoorn, wordt later besproken bij de sportvisie. De SP vindt het een sympathiek plan, maar vindt ook dat de gemeente er niet is om particuliere kinderopvang te subsidiëren. Op sportpark Esserberg kan het kunstgrasveld dat zij in 2010 krijgen niet eerder worden aangelegd, omdat het geld binnen de planning er niet voor beschikbaar is en wanneer je die planning wil omgooien, geeft dat weer problemen voor de andere sportparken en verenigingen. De voetballers van de verenigingen die niet meer kunnen voetballen op de huidige velden (Sportpark Hoogkerk en de Vogels), krijgen in 2008 nieuwe kunstgrasvelden, in 2009 zijn de sportparken aan de beurt die door plannen van de gemeente drukker zijn geworden (Sportpark het Noorden en Sportpark Vinkhuizen) en dan is Sportpark Esserberg in 2010 aan de beurt.

Het extra geld voor de sport komt gedeeltelijk uit de gemeentelijke organisatie zelf en deels uit een OZBverhoging van 3,5 procent. En nee, daar is de SP niet blij mee, maar als SP hebben wij altijd gezegd dat het verhogen van de OZB alleen mag als dat nodig is om de voorzieningen in de stad op peil te houden. De extra investeringen in de sport, een essentiële voorziening die alle inwoners van de stad treft, rechtvaardigt voor de SP deze keuze om de OZB te verhogen.

Dossier van Rademaker
SP hekelt ‘ongeloofwaardige’ VVD-kritiek op sportvoorstel