“Sociale Dienst op Europapark enige reële optie”

27 maart 2009

“Sociale Dienst op Europapark enige reële optie”

De Raad is afgelopen woensdag akkoord gegaan met nieuwbouw voor de Sociale Dienst op het Europapark. De SP is tevreden dat er nu eindelijk een keuze is gemaakt, want de onzekerheid heeft lang genoeg geduurd.

Lang heeft de Raad getwijfeld omdat ze de Dienst liever in de binnenstad wilde houden. Dat was de SP ook liever geweest, maar de partij zagen geen alternatief. SP-raadslid Agnes Schlebusch: ‘Aan alle binnenstadlocaties die onderzocht zijn, zaten bezwaren. Dus uiteindelijk, alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegend, bleef het Europapark als enige reële mogelijkheid over. Vooral ook omdat we vanaf het begin prioriteit hebben gegeven aan snelheid en beheersing van kosten.’

Agnes Schlebusch: "SP kiest voor een sober, duurzaam gebouw waarin het prettig werken is voor het personeel en waarin je de klanten privacy kunt bieden".

De Sociale Dienst heeft eigenlijk al te lang moeten wachten. Al vanaf 2001 was duidelijk dat huisvesting in de Zwarte Doos aan de Eendrachtskade niet langer kon. Het gebouw was af en er was onvoldoende plek voor de diensten van het CWI en UWV. De Dienst moest hoe dan ook opnieuw gehuisvest worden. Dan kun je dat beter meteen goed doen. Voor de SP betekent dat kiezen voor een sober, duurzaam gebouw waarin het prettig werken is voor het personeel en waarin je de klanten privacy kunt bieden en ter plekke kunt doorverwijzen en verder helpen. Dus moet het gebouw voldoende ruimte bieden om die dienstverlening waar te kunnen maken.

Geen alternatieven

Toch waren er, alle onderzoeken ten spijt, ook in de laatste raadsvergadering nog partijen die zeiden dat de Sociale Dienst best naar het Nelfterrein had gekund of naar het CiBoGa-terrein. Heeft de SP dan iets over het hoofd gezien? ‘Helemaal niet’, zegt Agnes Schlebusch. ‘Die partijen roepen dat wel, maar vergeten voor het gemak maar even welke extra kosten en problemen er kleven aan die locaties.’

‘Neem CiBoGa. Dat terrein is in handen van ontwikkelaars en op het terrein zit een ander bestemmingsplan. Als je daar een kantoor van die omvang wilt neerzetten, moet je aan het onderhandelen met die projectontwikkelaars en dan weet je zeker dat het veel tijd en heel veel geld gaat kosten.’

En het Nelfterrein? Schlebusch: ‘Bij het Nelfterrein krijg je er nog een probleem bij. Je moet een ontsluiting maken vanaf de Paterswoldseweg om het terrein te kunnen bereiken en de bezoekers en het personeel, zo’n duizend mensen per dag, moeten dan door de wijk. Dat zullen de bewoners die net akkoord zijn gegaan met de nieuwe plannen voor hun buurt niet prettig vinden. Je kunt je dan dus voorbereiden op langlopende procedures met omwonenden. Ook bij de Nelflocatie weet je dus zeker dat het duurder wordt en veel meer tijd gaat kosten.’

Zoals de plannen nu zijn staat er in 2013 een nieuwe Sociale Dienst op het Europapark. Een mooi, duurzaam, uitnodigend gebouw hoopt de SP. Dat verdient de stad en dat verdienen het personeel en de cliënten.

SP: langdurig werklozen inschakelen bij nieuwbouw SOZAWE
Column Marco in 't Veldt: Nieuwbouw Sociale Dienst
Nieuwbouw Sociale Dienst: SP kiest voor de goedkopere optie