h

Nederland in de knoop met Brussel

2 juni 2009

Nederland in de knoop met Brussel

De SP voerde onder de leus ‘in de knoop met Brussel’ dinsdag actie op de Vismarkt. De SP vraagt voorbijgangers om mee te doen met het bekende spel TWISTER. Hiermee wil de partij uitbeelden hoe steeds meer kleine ondernemers in de knoop komen door Brusselse regels.

In een nieuw voorstel van de EU moeten alle producten voorzien zijn van een etiket met alle productinformatie en voedingswaarden. Voor een kleine ondernemer is dit niet te betalen en praktisch onmogelijk. De verplichte voedingswaardetest kost per product 400 euro. Een gemiddelde slager heeft 180 producten, wat maakt dat een slager gemiddeld 72.000 euro moet betalen.

SP Statenlid en kandidaat voor het Europees parlement Sandra Beckerman zal de draaischijf van het TWISTER spel bedienen. Volgens Beckerman is het “belangrijk dat consumenten goede productinformatie krijgen. Maar de regels uit Brussel zijn zo gemaakt dat alleen de grote voedselindustrie eraan kan voldoen. De SP wil op deze ludieke manier op komen voor de kleine ondernemers die in de knoop komen door deze Europese regels.”

De acties van de SP tegen deze regels konden al op steun rekenen van de Koninklijke Nederlandse Slagers organisatie, De Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren, het verbond van de Nederlandse visdetailhandel en de AFG Detailhandel Nederland.

Meer foto's op flickr.com
Help mee in de campagne!
Alles over de campagne in Groningen
Kom naar het SP-verkiezingsfeest op 4 juni
Kandidatenlijst Europese verkiezingen
Europees verkiezingsprogramma

U bent hier