Van collegebank naar voedselbank?

2 oktober 2009

Van collegebank naar voedselbank?

In Frankrijk zijn op sommige universiteitscampussen voedselbanken ingericht. In Nederland is het gelukkig nog niet zover. De regering wil echter weer bezuinigingen op het hoger onderwijs. ROOD wil geen Franse toestanden op de universiteit en roept studenten op om in actie te komen tegen de bezuinigingen. Als ludiek protest richtten ze vanmiddag op het academieplein een voedselbank in waar studenten Frans stokbrood en druivensap kunnen halen.

ROOD-woordvoerder Daan Brandenbarg: “in Frankrijk moeten al steeds meer studenten aankloppen bij de voedselbank, omdat studeren te duur is. In Nederland dreigt dat met de enorme bezuinigingen op het hoger onderwijs ook te gebeuren, wij delen daarom vast stokbroodjes met brie uit.”

Niet alleen het kabinet vind dat de student wel een steentje bij mag dragen, van D'66 tot de PvdA gaan er steeds meer stemmen op om de studiefinanciering maar helemaal af te schaffen en om te zetten in een lening. “In de jaren '80 is de studiefinanciering ingevoerd om het hoger onderwijs toegankelijker te maken. Het is belachelijk dat vrijwel alle partijen nu de crisis willen laten betalen door studenten en dat ze daarmee ook nog een ons onderwijs uithollen. Door juist nu te investeren in goed en toegankelijk onderwijs zullen we uiteindelijk sterker uit de crisis komen” aldus Brandenbarg.

Website ROOD Groningen