Raad bezorgd over wetsvoorstel strafbaarstelling illegaliteit

25 april 2013

Raad bezorgd over wetsvoorstel strafbaarstelling illegaliteit

Op initiatief van de SP-fractie sprak een grote meerderheid van de gemeenteraad gister zijn zorgen uit over het landelijk wetsvoorstel waarmee het kabinet illegaal verblijf in Nederland strafbaar wil stellen.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: “Strafbaarstelling van illegaliteit zal ongewenste effecten hebben op de Groningse samenleving. Uit angst zullen mensen niet of te laat gebruik maken van medische voorzieningen en ouders zullen hun kinderen niet meer bij scholen aanmelden of de kinderen van school halen. Dat heeft gevolgen: schade aan de gezondheid en de ontwikkeling van de kinderen.”

De gemeenteraad vreest dat sommige mensen slachtoffer zullen worden van onder andere malafide bedrijven en huisjesmelkers, omdat die misbruik zullen maken van de situatie van de betrokkenen. “Dat kan leiden tot onderbetaling en uitbuiting. Door de uitzichtloze situatie die ontstaat kunnen sommigen geen andere mogelijkheid meer zien dan via criminaliteit en prostitutie in hun levensonderhoud te voorzien. Daar komt nog bij dat het straffen van illegalen niet werkt: een belangrijke blokkade voor uitgeprocedeerden om daadwerkelijk terug te keren naar hun land is dat het land van herkomst er een paar jaar over doet om een verzoek tot terugkeer te behandelen. Ondertussen zitten deze mensen dan wel in een impasse en kunnen ze geen kant op”, aldus Van Gijlswijk.

De zorgen van de raad worden door het College van Burgemeester en Wethouders gedeeld. Van Gijlswijk: “Het college zal zijn zorgen en die van de raad uitdrukkelijk onder de aandacht van het kabinet brengen. De sleutel ligt in handen van de Tweede Kamerfractie van de PvdA. Binnen die partij is een opstand over het wetsvoorstel uitgebarsten. Een reeks partijafdelingen en prominenten wil dat het regeerakkoord op dit punt opengebroken wordt. De achterban van de PvdA zal zaterdag op het partijcongres aan partijleider Samsom vragen zich te bezinnen. Laten we hopen dat dat gaat gebeuren, in het belang van de mensen waar het om gaat”.