Werkman College spreekt zich uit voor studiefinanciering

25 april 2013

Werkman College spreekt zich uit voor studiefinanciering

Donderdag 25 april heeft het Werkman College in Groningen zich uitgesproken voor studiefinanciering. In een volle aula vroeg het scholierenactiecomité aan de directeur om zich als school uit te spreken. De scholieren voeren actie omdat zij vinden dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn. Co Tammeling: "Wij als Werkman College steunen deze actie van scholieren. Wij vinden dat iedereen moet kunnen studeren." De directeur riep hierbij alle scholieren op om in actie te komen.

In het hele land zijn scholieren acties begonnen op hun scholen. Dit naar aanleiding van het plan van het kabinet om de studiefinanciering af te schaffen. De scholieren spreken zich in actiecomités uit voor studiefinanciering en de OV-studentenkaart. ‘Wij zetten zo met veel andere scholen druk op de minister om goed onderwijs voor iedereen te garanderen. ROOD, jong in de SP, helpt ons bij de acties’, aldus scholier Angelique Kleijweg.

De jonge SP’ers vrezen met de scholieren dat de toegankelijkheid van het onderwijs in problemen komt. Daarom vinden zij dat de studiefinanciering moet blijven. ROOD-woordvoerder Lisa de Leeuw: ‘Het afschaffen van de studiefinanciering brengt ons terug naar de 19e eeuw waarin studeren alleen voor de elite was. Wij vinden dat iedereen moet kunnen studeren, ook als je niet in een gouden wieg geboren bent. Met het uitspreken voor de studiefinanciering zeggen de scholen duidelijk dat deze plannen van tafel moeten.’

Ben je ook scholier of heeft u kinderen op het middelbaar onderwijs en wil je meehelpen de studiefinanciering te behouden? Bel of mail naar ROOD Groningen: roodgroningen@sp.nl of (06) 18 47 06 41.

Rector Praedinius spreekt zich uit voor toegankelijkheid onderwijs