Park Coendersborg moet blijven

27 mei 2013

Park Coendersborg moet blijven

Al jaren discussieert de gemeenteraad van Groningen over eventuele nieuwbouw in het park in Coendersborg. De SP-fractie heeft altijd aangegeven dat hiervoor draagvlak zou moeten zijn bij omwonenden. De SP heeft afgelopen week huis aan huis aangebeld bij omwonenden om naar hun mening te vragen. De meerderheid van de omwonenden keert zich tegen de bouwplannen.

Van de 60 gevraagde omwonenden waren er 35 tegen de sloop- en nieuwbouwplannen. “Het openbare karakter van het park moet blijven, zodat het een ontmoetingsplek voor bewoners en speelplek voor kinderen blijft.” aldus één van de omwonenden. De bewoners vrezen dat deze functies van het park door de nieuwbouw zullen verdwijnen.

Uit de enquête van de SP bleek verder dat 16 mensen neutraal zijn en voor- en nadelen zien. Daarnaast waren er maar 9 voorstanders van de plannen. “Wanneer 60 procent van de omwonenden tegen de sloop zijn, kun je absoluut niet spreken van draagvlak en moeten deze plannen van tafel.” Aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk

De SP-fractie vindt dat het stadsbestuur moet kijken of de boerderij in park Coendersborg een monumentenstatus kan krijgen of als beschermd stadsgezicht kan worden betiteld. Daarnaast zou het stadsbestuur in gesprek moeten gaan met de eigenaren om voor een grondige renovatie te pleiten. Momenteel staat er een mooie oude boerderij in het park Coendersborg waar partijen, trouwerijen en vergaderingen gehouden worden. De eigenaren willen dit slopen zodat ze er een appartementencomplex kunnen bouwen.