SP-raadslid Ria Rademaker verlaat gemeenteraad

3 juni 2013

SP-raadslid Ria Rademaker verlaat gemeenteraad

De Groningse gemeenteraad nam afgelopen woensdag afscheid van SP-raadslid Ria Rademaker. Rademaker was ruim 7 jaar raadslid en heeft helaas vanwege ziekte haar raadslidmaatschap moeten beëindigen. Als raadslid hield zij zich voornamelijk bezig met zorg, welzijn en cultuur. Eén van haar grootste prestaties is het overgenomen initiatiefvoorstel dat opriep om daar waar mogelijk te kiezen voor subsidierelaties in plaats van aan te besteden. De SP-fractie en afdeling bedanken Ria voor haar werk en grote inzet.

Burgemeester Rehwinkel noemde Ria een echte volksvertegenwoordiger. We nemen de tekst van zijn speech graag over:

Beste Ria,

Het is met gemengde gevoelens dat ik je hier toespreek. Het is je laatste vergadering als raadslid, maar ook je eerste na een lange periode van afwezigheid wegens ziekte. Het gaat gelukkig weer de goede kant op met jou. Maar toch heb je besloten te bedanken als raadslid. Een beslissing waarvoor ik respect heb.

Je was raadslid vanaf maart 2006; was o.a. lid van de commissie Onderwijs en Welzijn. In 2011 werd je voorzitter van de commissie Beheer en Verkeer.

Je was een echte volksvertegenwoordiger, bevlogen en betrokken Je zocht de mensen op. Je was vasthoudend in het debat. Je wilde ook die laatste vraag beantwoord hebben. Je was en bent een echte SP’er, van marktwerking in de zorg moest je niets hebben. In dat verband heb je in 2008 (mede) een initiatiefvoorstel over aanbesteden in de zorg ingediend. Met uiteraard als doel dat aanbesteden zoveel mogelijk te omzeilen.

Als voorzitter, wat best als een uitdaging schijnt te zijn ervaren (ik kan het zelf eerlijk gezegd niet zo zeggen), was je streng en resoluut, maar wist met humor de vaak overvolle agenda’s van de commissie af te werken.

Ria, bedankt voor jouw inzet als raadslid voor de stad en haar inwoners. Het ga je goed. We wensen je de allerbeste gezondheid toe.