Vragen over bomvolle opvang voor gezinnen

6 augustus 2013

Vragen over bomvolle opvang voor gezinnen

Afgelopen week berichtte het Dagblad van het Noorden dat steeds meer gezinnen in Noord-Nederland op straat staan, omdat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen én omdat de opvang in het Noorden tot de nok toe vol zit. De SP-fractie heeft er vragen over aan het college gesteld.

Het komt voor dat gezinnen de nacht buiten door moeten brengen omdat de opvang bomvol zit. Stichting Zienn moet in 't Noorden gemiddeld zestien keer per maand 'nee' verkopen aan wanhopige ouders met kinderen. Bij de crisisopvang van de Stichting Huis en Toevluchtsoord Groningen en Drenthe is dat niet anders, hoewel niet geschikt voor de opvang van gezinnen, komen ook bij deze organisaties steeds meer aanmeldingen binnen. Medewerkers van de instellingen voor maatschappelijke opvang moeten de grootst mogelijke moeite doen om de snelgroeiende groep nieuwe daklozen onderdak te bieden.

SP-raadslid Cristine van Dijk: “Steeds meer gezinnen die tot voor kort een goed -vaak dubbel- inkomen en een eigen woning hadden, raken door de crisis in grote financiële nood en steeds vaker dakloos. In de opvang blijken er te weinig plaatsen te zijn. We maken ons daar ernstige zorgen over, willen weten hoeveel gezinnen noodgedwongen de nacht buiten moeten door brengen en wat de gemeente er aan gaat doen”.

De opvang voor daklozen is vaak ongeschikt voor gezinnen, maar ook daar komen steeds meer aanmeldingen binnen. Door gebrek aan opvang worden soms gezinnen uit elkaar getrokken en kinderen bij pleeggezinnen ondergebracht. “We vinden dat er in de stad zo snel als mogelijk meer opvangmogelijkheden voor gezinnen moet komen en hebben het college gevraagd welke maatregelen ze daartoe gaat treffen”, aldus Van Dijk.