Vrijwilliger van de Week 1: Rien & Anneke Heeroma

10 januari 2017

Vrijwilliger van de Week 1: Rien & Anneke Heeroma

De komende weken laat de SP-afdeling Groningen het gezicht zien van de honderden vrijwilligers die voor de partij actief zijn in Groningen. Iedere week stellen we een nieuwe vrijwilliger aan u voor. Met als eerste Rien & Anneke Heeroma, twee vertrouwde gezichten bij de Hulpdienst van de SP.

Wie zijn jullie en wat doe je voor de SP als vrijwilliger?
Wij zijn Rien en Anneke Heeroma. We zijn actief voor de Hulpdienst van de SP-afdeling Groningen. We helpen mensen met het invullen van formulieren, het aanvragen van toeslagen of het invullen van de belastingaangifte. Ook als mensen een conflict hebben met bijvoorbeeld de gemeente of hun verhuurder doen we ons best ze te helpen. Anneke is met name betrokken bij ons inloopspreekuur op maandagavond en Rien neemt de telefoon op.

Hoe lang ben je al actief en wat was de aanleiding dat je lid bent geworden?
Wij waren ooit allebei lid van de PSP. Begin jaren tachtig werd dat echter steeds meer een ouwehoerclub. We begonnen daar genoeg van te krijgen. Rond diezelfde tijd kwam toen iemand van de SP aan de deur, aanbellen voor een huis-aan-huis-actie. Die werkwijze sprak ons toen ontzettend aan: heel praktisch bezig zijn met acties voeren, vragen wat er nodig en samen kijken of je dat voor elkaar kan krijgen.

Toen Anneke rond 1999 stopte met haar werk als buschauffeur meldde ze zich aan als gastvrouw voor op het SP-pand en als vrijwilliger bij de Hulpdienst. Een aantal jaar later bood Rien aan mee te helpen met hand- en spandiensten tijdens het spreekuur en daar zijn we dus nooit mee opgehouden.

Wat drijft jullie om actief te zijn voor de SP?
Je merkt hoe erg het op prijs gesteld wordt dat mensen laagdrempelig en belangeloos worden gehoord en geholpen door onze Hulpdienst, zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen of per se lid hoeven te worden. Dat is voor ons bewijs dat het nuttig is om dit soort dingen te blijven doen. Het is heel prettig om zo direct iets voor mensen te kunnen doen.

Daarnaast is het ontzettend prettig om met de andere vrijwilligers actief te zijn. We hebben veel nieuwe contacten opgedaan toen we actief werden. Er bestaat echt geen betere club dan de SP!