ROOD en SP vragen Stadjers om leraren hart onder de riem te steken

13 december 2017

ROOD en SP vragen Stadjers om leraren hart onder de riem te steken

Foto: SP

Gisteren vroegen leden van ROOD en de SP aan Stadjers op de Vismarkt om stakende leraren een hart onder de riem te steken. Dit doen zij uit solidariteit met de stakers: er moet meer geld naar het onderwijs. Basisschoolleraren verdienen een beter salaris na jaren op de nullijn te hebben gezeten.

Afgelopen voorjaar luidden basisschool leraren in het hele land de noodklok. De werkdruk is te hoog, de salarissen te laag en de klassen te groot. Dit leidt ertoe dat er veel leraren ander werk zoeken en er te weinig jongeren kiezen voor een toekomst in het onderwijs. Hierdoor ontstaat er ook nog eens een lerarentekort.

Maar belangrijker nog: het gaat ten koste van goed onderwijs voor onze kinderen. Onderwijs is ontzettend belangrijk voor de toekomst van een kind en het is van de zotte om daar niet in te investeren.

Er is 1,4 miljard euro nodig om de bovengenoemde problemen in het huidige onderwijs op te lossen. Het kabinet heeft helaas maar een bedrag van 700 miljoen beloofd, terwijl hetzelfde kabinet 1,4 miljard cadeau doet aan grote bedrijven als Shell en Akzo Nobel door het afschaffen van de dividendbelasting. Goed onderwijs is een recht waar de overheid garant voor moet staan.

Leraren staken niet voor zichzelf, leraren staken voor de toekomst van het onderwijs en daarmee de toekomst van onze kinderen. Wij zijn solidair met de stakende basisscholleraren, omdat wij hen en onze kinderen een mooie toekomst gunnen.