SP: “Teleurstellend dat GroenLinks D66 verkiest boven SP”

12 december 2018

SP: “Teleurstellend dat GroenLinks D66 verkiest boven SP”

GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie gaan onderhandelen voor een nieuw te vormen coalitie in Groningen. Dat blijkt uit het advies dat informateur Ineke van Gent vandaag presenteerde.

Uit het verslag blijkt dat GroenLinks, als grootste partij, D66 verkiest boven de SP in een nieuwe coalitie.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk reageert:

“Het is teleurstellend dat GroenLinks liever doorgaat op de weg van de afgelopen jaren met D66, in plaats van voor fundamentele verandering te knokken met de SP. Zeker als je bedenkt dat deze partij campagne voerde met de leus 'verandering begint hier'. Dat bleek holle retoriek.”

Volgens Dijk laat GroenLinks een grote kans liggen. Dijk: “Met ons hadden de linkse partijen GroenLinks en de PvdA kunnen kiezen om het echt anders te doen. We hadden in de zorg, de volkshuisvesting en bij klimaatmaatregelen de marktwerking kunnen terugdringen en verregaande democratisering kunnen doorvoeren. Dat wordt moeilijk met de liberalen van D66.”

Uit het verslag van de informateur blijkt bovendien dat de tram weer op de agenda komt. In de verkiezingscampagne heeft de SP aangegeven geen honderden miljoenen uit te willen geven aan een dergelijk groot project.

“We hebben veel dure projecten in de stad. Als we ook nog zo'n 500 miljoen voor een tram moeten uitgeven dan worden de risico's erg groot.” aldus Dijk.