Skatepark zo goed als zeker in Stadspark: in gesprek met initiatiefnemer en skater Bram Roenhorst

7 juni 2021

Foto: SP

Bram Roenhorst skate al zijn halve leven en is door zijn blog, de media-aandacht en de vele acties samen met ROOD Groningen, het boegbeeld voor een goed skatepark in Groningen. Het skatepark lijkt er te gaan komen en wel in het Stadspark. We gaan in gesprek met Bram over de succesvolle acties rondom het skatepark en de toekomst van het skaten in Groningen.

Een skatepark gaat er zo goed als zeker komen. Blij mee?
Zeker blij mee. Ik skate zelf ook nog. Maar een volwaardig skatepark is vooral goed nieuws voor de nieuwe generatie skaters in en rondom Groningen. Ik weet wat het mij gebracht heeft. Het kan een hele verbindende plek zijn.

Veel van mijn huidige vrienden heb ik als 14/15-jarige ontmoet op zo’n dergelijke plek. Een skatepark is een plek waar je als skater veel van je uren kan spenderen om te oefenen en mensen te ontmoeten. En dat mist momenteel wel in Groningen.

Foto: SP

Hoe lang ben je al bezig met de strijd voor goede skatevoorzieningen in Groningen?
Eind 2018 schreef ik een blog over het onderwerp. Dat werd gelijk goed opgepikt door de media. Ik werd gebeld door OOG TV. Vervolgens door het Dagblad van het Noorden en ook Sikkom. Toen ging het heel snel met de aandacht. Ik had in eerste instantie niet een direct doel, behalve mijn gedachtes op mijn papier te zetten.

Maar door de vele aandacht ben ik automatisch een beetje in mijn huidige rol als voorman gekomen. Hier had ik in eerste instantie nog niet zoveel over nagedacht, maar ik heb de rol uiteindelijk wel omarmd omdat ik hiermee toch een bijdrage kan leveren en zo uiteindelijk voor een volwaardig skatepark in Groningen kan zorgen.

Wanneer begon er een oplossing in beeld te komen?
Toen we aandacht kregen met de blog was de gemeente op zich al wel positief, maar ze kwamen niet echt met een reactie. Toen kort daarna, eigenlijk best wel aan het begin van het traject heeft ROOD Groningen ons benaderd. Ze gaven aan het leuk te vinden om ons te helpen bij deze strijd en of we daar voor open staan. We stonden hier positief tegenover en toen vonden er gelijk een paar meetings plaats. We hebben in de meetings samen met ROOD Groningen de eerste plannen uitgewerkt.

Hierna waren er ook meetings op het pand van de SP Groningen, vanuit daar hebben we steeds meer de politiek opgezocht. Toen hebben we een actieplan gemaakt met daarin hoe we de politiek het beste kunnen benaderen. Plannen waren om wethouder Inge Jongman een skateboard met handtekeningen aan te bieden en een soort van protestmanifestatie te organiseren op de Grote Markt waar skaters hun kunsten lieten zien. Daar kwamen veel skaters op af, maar er was niemand van de gemeente op komen dagen.

Hier hebben we toen ook weer de pers over benaderd. Na een tijdje kon de gemeente niet meer om ons heen en nodigden ze ons uit. Ook hebben we veel geflyerd, een site opgezet waar we de gebreken van verschillende skateparkjes in Groningen benoemen onder de naam Rollend Groningen. Dit wordt nu ook een stichting en is een collectief wat we aan de hand hiervan hebben opgericht. Hier heeft ROOD Groningen ook goed aan meegeholpen.

Foto: SP

Wij hadden in eerste instantie ook niet zo’n zin om met de gemeente bezig te zijn, we wilden gewoon een skatepark. Actie voeren wilden we wel maar dankzij de begeleiding van ROOD en SP Groningen heeft dit echt vorm gekregen. Ook door het oprichten van het collectief en het hebben van een plek waar we elke keer konden afspreken heeft ons echt geholpen.

Ook het inspreken bij een raadsvergadering, geïnitieerd door de SP-fractie, waar veel skaters op de tribune zaten, lijkt wel de nodige impact te hebben gehad op de wethouder en de aanwezige raadsleden. Klopt dat?
Ja, dat klopt. Vanaf toen ging het ook wel een hele andere fase in. De wethouder nam het probleem nu een stuk serieuzer en gaf aan dat ze wilde helpen. Voorheen erkende ze het probleem niet. Vanaf dat moment wel. Nu is er ook goed en veelvuldig contact met de gemeente.

Hoe nu verder?
Het actietraject is voorbij, maar we zijn er nog niet. Veel dingen zijn bekend, maar onder andere financiering, de precieze locatie en hoe groot het skatepark gaat worden zijn nog kwesties die redelijk open staan. Op zich gaat dat wel met kleine stapjes nog vooruit. Het gaat de goede kant op.  Maar het kan zijn dat we in de toekomst nog een ludieke actie moeten opzetten en de hiermee de media opzoeken. Het is ook een kwestie van geduld maar het wordt tijd dat we zo langzamerhand goedkeuring gaan krijgen voor een goede locatie.

Groningen zit in de top 5 steden qua inwoners. Het is daarom belangrijk dat er daadwerkelijk een goed en volwaardig skatepark gaat komen. Er zijn gemeentelijke ambities op het gebied van talent, sport en cultuur. Dan kan het niet zo zijn dat je als talent naar Leeuwarden of een andere stad moet uitwijken om goed te kunnen oefenen. Dat is nu wel vaak het geval.

De website van Rollend Groningen is hier te vinden.