Eerder inkomensondersteuning in Groningen: geen 5 jaar maar 2 jaar

6 november 2022

Eerder inkomensondersteuning in Groningen: geen 5 jaar maar 2 jaar

Foto: SP

De gemeente Groningen gaat mede op initiatief van de SP eerder inkomensondersteuning bieden aan mensen die van het sociaal minimum moeten rondkomen. Tot vorig jaar kende de gemeente inkomensondersteuning pas toe aan mensen die vijf jaar op het sociaal minimum leefden. Dat wordt vervroegd naar twee jaar. De SP pleit hier in de gemeenteraad al langere tijd voor. Dat wordt bovendien al voor dit jaar ingevoerd, in plaats van pas in 2023 zoals eerst de plannen waren. Dat werd besloten tijdens het vaststellen van een koopkrachtcrisispakket van 17 miljoen euro.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk: “De gemeente Groningen was één van de laatste gemeenten die pas na vijf jaar  inkomensondersteuning bood. Nu dit naar twee jaar wordt versneld en vervroegd, loopt Groningen voorop in het bieden van inkomensondersteuning.” De afgelopen jaren heeft de SP vanuit de oppositie samen met mensen veel acties gevoerd voor meer van dergelijke maatregelen. De nieuwe coalitie met dede SP heeft gekozen hier gehoor aan te geven. “Het is nu meer dan ooit nodig. De vraag is eerder of dit in deze tijd wel voldoende is. Maar hiermee laten we zien wat het toevoegt voor mensen dat de SP in de coalitie zit. Wij zullen ons met iedereen in de samenleving hard blijven maken voor dit soort maatregelen”, aldus Dijk.

Foto: Daan Brandenbarg

Het koopkrachtcrisispakket bevat naast het eerder toekennen van inkomensondersteuning ook meer energietoeslag voor verschillende
groepen. Zo wordt de energietoeslag voor mensen tot 120% van het sociale minimum van 1300 euro verhoogd naar 1500 euro, mensen van 120% tot 140% van het sociale minimum kunnen een energietoeslag van 600 euro krijgen, mensen met een ernstige medische beperking ontvangen 750 euro extra en de kleding- en speelgoedbonnen voor kinderen in armoede worden heringevoerd. Daarnaast wordt er 3 miljoen euro beschikbaar gesteld voor studenten. Tot slot komt er een fonds voor buurthuizen, verenigingen en instellingen om de hoge energierekeningen te compenseren en een fonds voor ondernemers die in de problemen komen.

Dijk: “Dit pakket van ruim 17 miljoen euro is fors en maar niet zaligmakend. Deze crisis treft zoveel mensen en is dermate diep, dat
niet iedereen hiermee geholpen wordt. We moeten blijven kijken waar we op de korte termijn de kosten kunnen verlagen en mensen
kunnen helpen bij het isoleren van hun woningen en het besparen van energie.”