Raad steunt SP: tandartsbus voor schooltandartsen voor kinderen

21 december 2022

Raad steunt SP: tandartsbus voor schooltandartsen voor kinderen

Foto: SP

Omdat hun ouders vanwege de kosten vaak niet naar de tandarts gaan, gaan veel kinderen ook niet geregeld naar de tandarts. Uit een analyse van Independer blijkt dat één op de vijf kinderen tussen de 4 en 17 jaar geen periodieke controle van hun gebit krijgen. Daarom willen de raadsfracties van SP, PvdA en PvdD dat de gemeente een plan maakt voor jaarlijkse schooltandartsen, bijvoorbeeld met een tandartsbus. De partijen stellen voor om te beginnen in de wijken waar meer armoede bestaat.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk: “Steeds meer mensen mijden de tandarts vanwege geldproblemen. Tandartsen maken zich grote zorgen, mensen lopen rond met pijn en ontstekingen en ook kinderen komen steeds minder bij de tandarts voor periodieke controle. Kinderen zijn via de basisverzekering wel verzekerd voor tandzorg en het eigen risico is niet van toepassing op hen. Daarom willen wij de periodieke gebitscontrole op school organiseren. Zo bestrijden we ook sociaal-economische gezondheidsverschillen op de lange termijn.”
Een meerderheid van de Groningse gemeenteraad stemde voor het voorstel van de SP, PvdA en Partij voor de Dieren.