Visies op Groningen

Dichtbij, van hoge kwaliteit en goed geregeld

Onze wereld borduurt voort op de kennis van onze ouders, grootouders en overgrootouders. Zo komen we in het leven telkens een stapje verder. Die kennis overbrengen is een kunst en van groot belang voor onze samenleving en onze persoonlijke ontwikkeling.

De kinderen van nu kunnen nooit zelfstandige individuen worden die onze wereld een stuk mooier maken zonder goed onderwijs. Daarom vindt de SP het belangrijk dat de klassen niet te groot zijn, dat de werkdruk op leraren niet te groot is en dat de vorming van witte en zwarte scholen wordt tegengegaan.

De kabinetsplannen over het passend onderwijs, dat per 1 augustus 2014 in moet gaan, zijn ons een doorn in het oog. In het ‘passend onderwijs’ worden leerlingen met een handicap of stoornis geacht naar reguliere scholen te gaan in plaats van naar het speciaal onderwijs. Veel leraren zijn daar niet klaar voor, vanwege de hoge werkdruk en de grote klassen.

Als de plannen doorgaan moeten we in Groningen zorgen dat zo weinig mogelijk kinderen er grote problemen door krijgen. Waar mogelijk moet de gemeente scholen daarin behulpzaam zijn. De verbinding tussen scholen, Centra voor Jeugd en Gezin en de wijken is essentieel om kinderen te helpen die buiten de boot dreigen te vallen.

Sinds de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in Groningen (O2G2) is de zeggenschap van de gemeente beperkt. Daarom is het van extra belang dat de gemeente veel in gesprek blijft met schoolbesturen. Zo kan de gemeente samen met schoolbesturen zorgen dat kinderen goed onderwezen worden.

Een belangrijk punt daarbij is dat schoolgebouwen goed onderhouden moeten zijn. Kinderen mogen bijvoorbeeld niet urenlang blootgesteld worden aan lucht van beroerde kwaliteit. Het is belangrijk dat de gemeente meteen actie onderneemt als hiervan sprake is. Ook vinden wij het belangrijk dat er een goede spreiding is van scholen. Er moet zoveel mogelijk voorkomen worden dat kinderen ver moeten fietsen naar de dichtstbijzijnde basisschool.