Solidariteit organiseer je!

Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Maar in een beschaafde samenleving zorgen we er samen voor dat ieder mens wel een eerlijke kans krijgt bij zijn streven naar een gelukkig leven. Dat noemen we solidariteit.

Solidariteit betekent in een rijk land als Nederland dat zaken als zorg, goed onderwijs, een fatsoenlijk huis en genoeg en gezond eten voor iedereen zijn weggelegd, niet alleen voor de mensen met een dikke portemonnee.

Onderlinge solidariteit

Onderzoek na onderzoek laat zien dat heel veel Nederlanders hechten aan kleinere inkomensverschillen en aan goede voorzieningen voor wie niet zelf zijn brood kan verdienen. Ook zetten heel veel mensen zich als vrijwilliger actief in voor de samenleving en trekken ze royaal de portemonnee voor goede doelen. Met de onderlinge solidariteit zit het wel goed. Maar daarmee zijn we er niet.

Als SP pleiten we er sterk voor dat mensen om elkaar geven en elkaar helpen waar dat nodig is. Maar solidariteit is méér. Solidariteit laat je niet afhangen van goede bedoelingen en toevalligheden. Solidariteit organiseer je en daarvoor heb je ook een solidaire overheid nodig. Zo'n overheid is dan ook een belangrijk doel van ons politieke werk.

De regering laat het afweten

De huidige regering van VVD en PvdA kiest echter een andere richting. Waar ons antwoord op de uitdagingen van 2014 solidariteit is, is dat van de regering: bezuinigen. Terwijl het graaien aan de top doorgaat en de inkomensverschillen toenemen, leiden de bezuinigingen ertoe dat de crisis nodeloos verlengd wordt en dat de voorzieningen voor mensen die een steuntje nodig hebben steeds verder afgebroken worden.

Rechtvaardig en verstandig

Solidariteit betekent dat de sterkste schouders in tijden van tegenspoed zwaardere lasten dragen. Dat is rechtvaardig en het is ook heel verstandig. Het afbreken van welzijn, zorg en sociale voorzieningen leidt immers tot mensonwaardige situaties voor veel mensen en schept nieuwe, grote problemen die in de toekomst tegen veel hogere kosten bestreden moeten worden.

Solidariteit in Den Haag én Groningen

Solidariteit dus. In de eerste plaats in de landelijke politiek: die gaat immers over inkomens, belastingen en grote uitgaven. Het roer moet om. We moeten PvdA en VVD een halt toeroepen: minder bezuinigen, anders bezuinigen. En vooral: zorgen dat mensen weer vertrouwen krijgen in de toekomst. Maar ook in de Groningse politiek is solidariteit het antwoord op de uitdagingen van nu.

Kiezen voor solidariteit op 19 maart in Groningen betekent:

• kiezen voor harde oppositie tegen het kabinetsbeleid. De regering bezuinigt de samenleving kapot en versterkt de crisis. De gemeente moet zich vaker en krachtiger verzetten tegen de Haagse afbraakpolitiek.
  • kiezen voor de wijken en de mensen die een steuntje hard nodig hebben. Dus: handen af van de armoedevoorzieningen en opnieuw geld voor initiatieven in de buurten. En: de mensen die er wonen, moeten meer te vertellen krijgen over de besteding ervan.
  • extra aandacht voor de nieuwe sociale taken van de gemeente. Rond zorg, jeugdzorg en toeleiding naar werk krijgen gemeenten veel meer te doen. Dat góed doen, is de belangrijkste opgave voor Groningen in de komende jaren.
Onze meetlat

Solidariteit zal ook de meetlat zijn waarlangs we de voorstellen van Stadjers, het college van B en W en de andere raadsfracties leggen. Voorstellen die de individualisering of de marktwerking versterken, de verschillen tussen groepen benadrukken of mensen belemmeren om volwaardig aan de samenleving deel te nemen, verwerpen we. Voorstellen die de saamhorigheid bevorderen, er voor zorgen dat de tweedeling in de samenleving tussen rijk en arm afneemt of stimuleren dat mensen meer bij elkaar betrokken zijn, omarmen we.

Samenwerken met alle bondgenoten

We zijn ons er ten volle van bewust dat we alleen met de gezamenlijke inzet van veel mensen en organisaties ons doel kunnen we bereiken. We willen daarom graag met iedereen binnen en buiten de gemeenteraad samenwerken die zich met ons wil inzetten voor solidariteit en tegen het neoliberale beleid van de regering. Waar het maar enigszins kan zullen we die samenwerking tot stand brengen en verder uitbouwen.