Risico's genoeg, ook zonder tram

7 maart 2013

Risico's genoeg, ook zonder tram

Uit het NRC Handelsblad van zaterdag 2 februari bleek dat de Groningen samen met Enschede er, als één van de twintig grootste gemeenten van Nederland, financieel gezien het slechtst voor staat. Het zogenaamde weerstandsvermogen is lager dan het minimum, wat betekent dat de gemeente Groningen minder reserves heeft dan de risico's die zij loopt.

Dit is natuurlijk een zorgelijke situatie, zeker gezien de economische crisis door dit kabinet alleen maar versterkt wordt en er nog tal van bezuinigingen vanuit het Rijk richting de gemeenten komen. Ook de gemeente Groningen zal deze rijksbezuinigingen hard gaan voelen. Wanneer je alleen al kijkt naar de bezuinigingen die gepaard gaan met het overhevelen van taken in het sociale domein  (de jeugdzorg, begeleiding naar werk, AWBZ) naar de gemeenten, lijkt dit al een onmogelijke opgave.

Komende maanden moet het stadsbestuur ook nog eens tientalen miljoenen aan tekorten zien weg te werken. Deze worden grotendeels veroorzaakt door rijksbezuinigingen en de tegenvallende verkoop van woning- en bedrijfskavels als gevolg van de crisis op de vastgoedmarkt. Afgelopen jaren moesten er al miljoenen worden afgeboekt op Meerstad, omdat de huizenverkoop zo enorm tegenviel. Dat Meerstad niet een idee van SP is, dat is bekend. Wij waarschuwden bij de besluitvorming in 2005 al dat Meerstad veel te grote risico's met zich meebracht en pleitte daarom voor minder Meerstad. Met minder dure woningen en meer sociale woningbouw waar toentertijd en nu nog steeds een enorme vraag naar bestaat. Een woonwijk waar bewoners van Groningen ook konden gaan wonen. Omdat dit niet het geval, stemden wij in 2005 tegen de plannen van Meerstad.

In september viel het vorige college over de besluitvorming rondom de tram. De SP koos, samen met D66, ervoor om geen verantwoordelijkheid meer te dragen voor een begroting waar de tram nog onderdeel van uitmaakte omdat de risico's te groot waren, dit in tegenstelling tot de PvdA en GroenLinks. Voor de Wethouders van deze partijen was het schrapppen van de tram de reden om op te stappen. Zij wilden doorgaan met de plannen voor de tram, met alle bijbehorende kosten en risico's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het woord "tram" al weken niet meer uit de monden van deze partijen heb gehoord. En dat valt ook wel goed te begrijpen. De bestaande risico's en tekorten zijn groot en de oplossingen hiervoor zijn al moeilijk genoeg te vinden. Met een tram erbij waren de risico's en financiële problemen nog groter, en waren de gevolgen hiervan niet te overzien. Ik vraag mij wel eens af of GroenLinks achteraf niet blij met onze keuze van toen is.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.