Begint GroenLinks haar draai te vinden?

16 april 2013

Begint GroenLinks haar draai te vinden?

De fractievoorzitter van GroenLinks twijfelt openlijk over de plannen voor de nieuwe Zuidelijke Ringweg. In een brief aan de bewoners van Helpman geeft hij aan dat zijn steun niet onvoorwaardelijk is. Als belangrijke voorwaarden noemt GroenLinks de verkeersveiligheid, milieu-eisen en de eventuele toename van sluipverkeer.

Deze twijfel is erg opvallend te noemen. Er is in de Groningse gemeenteraad geen enkele partij die de bovenstaande voorwaarden niet ondersteund of van belang vindt. Om deze redenen is oud-GroenLinks Wethouder Karin Dekker toentertijd juist vroegtijdig gestart met het betrekken van de gemeenteraad en bewoners van de zuidelijke wijken bij het maken van een ontwerp. Dat er bewoners zijn die zich druk maken over de verkeersveiligheid, milieu-eisen en sluipverkeer is te begrijpen. En het klopt ook dat er, zoals de GroenLinkser zelf aangeeft, veel tegenstrijdige informatie in omloop is wat voor bewoners voor verwarring zorgt.

Wanneer de verkeersveiligheid in het geding zou komen, er niet aan de milieu-eisen zou worden voldaan of er wel een toename van sluipverkeer zou plaatsvinden dan moeten daar extra maatregelen voor worden getroffen. Maar uit de gegevens die de gemeenteraad tot nu toe van het projectbureau Zuidelijke Ringweg heeft ontvangen blijkt dit niet perse, ook uit de beantwoording van het stadsbestuur op schriftelijke vragen van de ChristenUnie komt dit niet naar voren.

Maar waar komt dan toch die twijfel bij GroenLinks ineens vandaan? Ook GroenLinks wil de stad toch goed bereikbaar houden en de verkeersopstoppingen op de Zuidelijke Ringweg verhelpen de komende jaren? Zij hebben zelf altijd ingestemd met de plannen voor de nieuwe Zuidelijke Ringweg. Ik mag toch hopen dat dit niets te maken heeft met de nieuwe rol van GroenLinks als oppositiepartij. Want mocht dat wel zo zijn dan voel ik op dit onderwerp een enorme draai van GroenLinks aankomen richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2014.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.