Doet VVD op tijd beroep op Van Keulen?

28 juni 2017

Doet VVD op tijd beroep op Van Keulen?

Foto: SP Groningen

Het is nog maar de vraag of de VVD in Den Haag op tijd een beroep op Joost van Keulen zal doen. De VVD-wethouder stapelt rommeldossiers op alsof hij JENGA aan het spelen is.

Ten eerste: Afgelopen twee jaar lang worstelt hij zich niet overtuigend een baan door de debatten over Martini Plaza. Steeds werd de gemeenteraad voor blok gezet om extra geld toe te zeggen nog voordat de benodigde onderzoeken waren gedaan. Resultaat: Rommelig dossier.

Ten tweede: Een aantal weken geleden bleek dat er nog niets was gedaan aan de toegankelijkheid van de stad voor minder validen. Dit terwijl een jaar geleden een initiatiefvoorstel hierover door de gehele gemeenteraad werd aangenomen. Resultaat: Niks gedaan.

Ten derde: Al negen maanden worden kleine ondernemers in winkelcentrum Paddepoel met boetes bedreigd omdat zij niet op zondag verplicht open willen zijn. De boetes lopen inmiddels op tot tienduizenden euro's. Wethouder Van Keulen staat erbij en kijkt ernaar. Hij zou in gesprek gaan met de Vereniging Van Eigenaren die de boetes opleggen. Resultaat: Negen maanden niets gebeurd. Geen verandering. Geen oplossing.

Maar het pièce de résistance voor deze wethouder moet nog komen. Want nu de provincies Groningen en Drenthe al over financiële steun aan AirPort Eelde hebben besloten, is de hamvraag hoeveel miljoenen financiële steun VVD-wethouder Van Keulen de raad zal voorleggen. Waar hij in december in de gemeenteraad zei: “Wij zijn niet van de blanco cheques. Er is ook geen sprake van dat er 26% van die 46 miljoen bij ons op het bordje komt". Blijkt Van Keulen hier vijf maanden later in het DvhN anders over te denken: "In december is al gezegd dat de aandeelhouders 46 miljoen moeten bijdragen. Wij zijn voor 26% aandeelhouder, wat neerkomt op ongeveer 12 miljoen.”

Geen van alle raadsfracties was in december in de veronderstelling dat het om 11 á 12 miljoen euro zou gaan. De hamvraag is dus hoeveel miljoenen euro's aan financiële steun Van Keulen de raad uiteindelijk zal voorleggen? En wanneer? Het besluit hierover lijkt over de zomer te worden getild. Of coalitiepartijen D66, PvdA en GroenLinks dit zomaar accepteren is de vraag. En ik mag toch hopen dat deze VVD-wethouder zich niet rijk rekent door er van uit te gaan dat VNO-NCW de portemonnee voor AirPort Eelde trekt.

Het ongenoegen van meerdere raadsfracties begint waarneembaar te groeien. Soms gebeurt dit openlijk in een debat of in de media. Soms is het tussen de regels door te horen. De lakse en nonchalante houding begint meerdere partijen te storen. Het stapelen van rommeldossiers kan niet voor altijd doorgaan. Van Keulen stond op plek 36 van de kieslijst voor de VVD. Een snelle formatie waardoor hij alsnog kamerlid wordt, zou hem wel eens goed uit kunnen komen.