Visies op Groningen

Cultuur

Verrijking van het leven, voor iedereen toegankelijk

Het landelijke beleid op cultuurgebied is de afgelopen jaren vooral gericht op veel bezuinigen. Onder het VVD-bewind lijkt het enige doel de kunst- en cultuursector zoveel mogelijk af te breken.

Voor de SP is cultuur wel erg belangrijk. Cultuur geeft kleur aan het leven en kan het leven verrijken. Kunst kan erg mooi zijn en de nodige ontspanning bieden in het leven van alledag, maar kan ook maatschappijkritiek leveren en bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen.

Dat geldt voor elke kunstvorm of cultuuruiting, dus schilderkunst maar ook bijvoorbeeld muziek, theater en literatuur. Groningen was in 2012 de tweede cultuurstad van Nederland. Daar mogen we trots op zijn. Voor ons is het dan ook erg belangrijk dat hoge cultuurniveau op peil te houden. Daarbij is het van belang dat we openstaan voor vernieuwende vormen van kunst en cultuur.

Juist in de kunst- en cultuurwereld worden vele nieuwe ideeën en concepten bedacht die mensen extra prikkelen of vermaken. Daar moet dus ook naar gekeken worden bij het verdelen van subsidies.

Nog belangrijker vinden wij het echter om het cultuuraanbod in Groningen voor iedereen toegankelijk te houden en te maken. Daarom willen we dat elke gesubsidieerde instelling per jaar één gratis voorstelling geeft en dat kaarten voor voorstellingen die niet uitverkopen met korting worden aangeboden aan scholen.

Dit zijn voor ons de speerpunten:

• Kunst en cultuur moet voor iedereen zoveel mogelijk toegankelijk zijn, op ieder gebied.
  • We stimuleren vernieuwende kunstvormen en initiatieven die daaraan bijdragen.
  • Kunst en cultuur hoeft niet alleen in het stadscentrum plaats te vinden: ook in wijken en scholen moet een voldoende, kwalitatief goed, aanbod van cultuur zijn.