Visies op Groningen

Grote evenementen

Naar een echte balans

Een fijne leefomgeving, daar zorgen we met z’n allen voor. En dat betekent dat er een balans gevonden moet worden tussen de belangen van de mensen die graag naar een dancefeest gaan en die van de mensen die van hun verdiende (nacht)rust willen genieten.

In Groningen regelt de nota 'Feesten in Balans II' de eisen waaraan evenementen moeten voldoen, bijvoorbeeld wat betreft duur en geluidsproductie. De decibelnorm die daarbij in eerste instantie werd voorgesteld door het college is door de gemeenteraad verhoogd omdat partijen bang waren dat de stad niet bruisend genoeg zou zijn.

De SP stemde tegen deze verhoging. Volgens ons viel de balans toch al negatief uit voor bewoners die last hebben van geluidsoverlast. De verhoging werd echter wel gesteund door een meerderheid in de gemeenteraad. Bovendien werd de Drafbaan in het Stadspark niet als locatie niet opgenomen in de nota waardoor de decibellen daar nog hoger mogen zijn en feesten er langer en vaker mogen worden gegeven. Dat gaat ons te ver. Samen met de omwonenden hebben we daarom actie gevoerd voor een echte balans.

Maar tegelijkertijd zien wij ook het belang in van een bruisende stad. Tegenwoordig is dancemuziek niet meer weg te denken van de radio en de televisie en uit het leven van veel mensen die graag naar feestjes gaan. Het Amsterdam Dance Event bijvoorbeeld trekt jaarlijks vele duizenden bezoekers. De SP wil dan ook dat organisatoren van evenementen de kans krijgen in Groningen een goed aanbod neer te zetten, zodat ook Groningen een aantrekkelijke stad blijft voor feesten en cultuur. Daarbij is dat ook goed voor de Groningse economie.

Veel organisatoren zijn bereid mee te denken om feesten zo origineel en goed mogelijk te maken met zo min mogelijk overlast voor omwonenden. De SP heeft gevraagd aan het college om in gesprek te gaan met organisatoren om samen naar alternatieve locaties te zoeken voor grootschalige evenementen. Dat maakt de feesten origineler en zorgt ervoor dat mensen in de stad ook van hun rust kunnen genieten.

Daarom komen wij met de volgende voorstellen:

• Er moet een lagere decibelnorm ingesteld worden voor bastonen.
  • De huidige decibelnorm moet aangescherpt worden, zowel voor de locaties waarvoor 'Feesten in Balans II' geldt als voor de Drafbaan.
  • Er moeten duidelijke afspraken komen over rustblokken, de duur van evenementen en de hoeveelheid evenementen die plaatsvinden op locaties die veel overlast veroorzaken, waarbij dance-evenementen niet worden weggezet als alleen maar overlastgevend. Daarbij moet geen onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende soorten muziek.