Een goede raad is rood

25 januari 2006

Een goede raad is rood

Gisterochtend gaf ROOD -jongeren in de SP- de aftrap voor haar campagne “Een goede raad is rood.” ROOD wil met deze campagne de SP ondersteunen in haar verkiezingscampagne. Eelco Eikenaar, vijfde op de kandidatenlijst van de SP en lid van ROOD, plakte als openingshandeling de eerste poster op een door ROOD vervaardigde plakzuil. Daarvoor werd gekozen omdat de gemeente het verzuimd voldoende plakzuilen te plaatsen terwijl de belofte daartoe ruim een jaar geleden werd gedaan.

De SP-jongeren zijn met zes kandidaten goed vertegenwoordigd op de SP-kandidatenlijst. Eelco Eikenaar: “Vier jongeren staan in de top tien. De gemeenteraad kan wel wat extra kleur gebruiken en wij gaan daar graag voor zorgen.”

De openingshandeling van de ROOD-campagne verrichte Eelco Eikenaar door een poster te plakken op een zelfgemaakt plakzuil. Dat daarvoor werd gekozen was geen toeval. De gemeente beloofde al ruim een jaar geleden 25 plakzuilen bij te plaatsen. Tot nu toe is daar niets van gekomen, dus plaatste ROOD zelf maar een zuil. “Wat de gemeente in ruim een jaar niet voor elkaar niet voor elkaar krijgt, doen wij in een week,” aldus Eelco Eikenaar.

Eelco plakt poster

ROOD staat vierkant achter de SP en legt in haar ROOD-campagne andere accenten. De jongeren zetten vooral in op jongerenhuisvesting, meer fietsenrekken in de stad, vluchtelingen en duurzaamheid. Op die vier terreinen is ROOD ook de afgelopen jaren actief geweest. Zo voerden de jongeren actie voor meer fietsenstallingen bij het station, voor het behoud van Max Havelaar koffie in universiteitskantines en hielpen ze bij benefietconcerten voor vluchtelingen. Ook verkoos ROOD al driemaal de Huisjesmelker van het Jaar, de slechtste studentenhuisbaas van de stad.