Topdrukte bij SP-Hulpdienst in 2005

22 januari 2006

Topdrukte bij SP-Hulpdienst in 2005

Het spreekuur van de SP-Hulpdienst is in 2005 door 1247 mensen bezocht, en daarnaast door honderden mensen telefonisch benaderd. Daarmee was de toeloop in het afgelopen jaar ongeveer anderhalf keer zo groot als de jaren ervoor.

Elke maandagavond kan iedereen gratis terecht op het spreekuur van de SP-Hulpdienst voor het invullen van formulieren, met vragen over rechten en plichten en voor hulp bij bijvoorbeeld bezwaarschriften. Met bijna 1250 bezoekers was er volgens spreekuurcoördinator Anneke Heeroma het afgelopen jaar sprake van ‘topdrukte’. Heeroma: ‘We merken dat Rechtshulp Noord steeds hoogdrempeliger wordt en dat de Belastingdienst niet langer iedereen helpt bij de aangifte. En ook de toenemende populariteit van de SP zorgt voor extra toeloop.’

Veel bezoekers kwamen voor belastingzaken. Heeroma: ‘Naast het wekelijks spreekuur hebben we ook extra belastingspreekuren georganiseerd. Ook hebben we met folders gericht bekendheid gegeven aan de mogelijkheid om belasting terug te krijgen. Veel ouderen en mensen met een bijstandsuitkering hebben recht op teruggave alleen al door de ziektekosten die ze betalen. Helaas weet nog lang niet iedereen dat. Ondanks onze acties en invulhulp blijft er nog heel veel geld liggen’.

Ook voor hulp bij het invullen van de huur- en zorgtoeslagformulieren organiseerde de SP-Hulpdienst extra spreekuren, die zeer goed bezocht werden.

Naast de belastingdienst leverden ook de sociale dienst en het gebrek aan geschikte woonruimte veel spreekuurbezoeken op. Heeroma: ‘Vooral de combinatie van een klein baantje en een bijstandsuitkering levert vaak problemen op. Ook krijgen we de indruk dat het aantal bejegeningsklachten toeneemt: mensen klagen vaker over de manier waarop ze bij de sociale dienst te woord gestaan worden.’

Over de hele linie is volgens Heeroma te merken dat de verzakelijking en bureaucratisering toeneemt. ‘Steeds meer struikel je over call-centers en mensen die helemaal van niets weten. Het wordt steeds moeilijker om iemand te vinden die bereid is zich echt in een probleem te verdiepen. Dat betekent dat van mensen steeds meer doorzettingsvermogen vereist wordt om zaken recht te zetten als het ergens fout gegaan is. En dat is een kwalijke ontwikkeling.’

In het komende jaar verwacht de Hulpdienst haar service te kunnen verbeteren doordat de SP verhuist naar een fors groter pand. Heeroma: ‘Het huidigeand is echt veel te klein. Verhuizing is dringend nodig om de noodzakelijke privacy te kunnen bieden.’

Het inloopspreekuur van de SP-Hulpdienst is elke maandagavond van 19 tot 21 uur, Nieuwe Boteringestraat 59. Het telefonisch spreekuur is elke donderdag van 14 tot 16 uur op nummer (050) 3119051.