Van Gijlswijk in nieuwjaarstoespraak: SP gaat niet mét VVD en niet zónder GroenLinks meebesturen in Groningen

8 januari 2006

In haar toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de SP-afdeling Groningen is fractievoorzitter Rosita van Gijlswijk vanmiddag ingegaan op de college-onderhandelingen. Ze maakt duidelijk dat de SP niet voor de mooie sier of het wethouderssalaris aanschuift, maar alleen mee gaat besturen als het beleid een ruk naar links maakt. ‘En dus gaan we níet in een college zonder GroenLinks en gaan we ook níet in een college met de VVD.’

Inhoudelijk zal er volgens Van Gijlswijk een grote stap vooruit gezet moeten worden met de armoedebestrijding, moet de gemeente een actievere rol gaan spelen op het gebied van de volkshuisvesting en moet het nieuwe college vól inzetten op versterking van de wijken.

Volgens Van Gijlswijk ligt de sleutel voor een links college bij de PvdA, en zal er nog heel wat fysiotherapie nodig zijn om die partij het hoofd naar links te laten draaien. ‘Daarmee zijn we natuurlijk bij de verkiezingen belandt: de enige die de noodzakelijke therapie kunnen geven, zijn de kiezers. Een SP die niet –zoals altijd—één zetel wint, maar nu twee of drie, dwingt de PvdA om serieus met ons te gaan onderhandelen.’

De volledige tekst van de nieuwsjaarstoespraak vind je hier.