Harde afspraken nodig over bewonersbetrokkenheid bij wijkvernieuwing

2 februari 2006

Harde afspraken nodig over bewonersbetrokkenheid bij wijkvernieuwing

Er moet duidelijke regels komen die garanderen dat bewoners vanaf het eerste begin serieus betrokken worden bij wijkvernieuwingsplannen voor hun buurt. Dat bepleit de fractie van de SP in een notitie die komende woensdag besproken wordt in de raadscommissie Ruimte en Verkeer van de gemeenteraad

.

De aanbevelingen zijn een reactie op recente ervaringen in de Nieuw Indische Buurt en de Studentenbuurt. Woningstichting IN heeft daar de bewoners wel betrokken bij de plannen, maar in een te laat stadium: pas toen de wezenlijke beslissingen over sloop en samenvoeging van de huizen al genomen waren. Daarmee wordt juist het wantrouwen van de bewoners versterkt, terwijl wijkvernieuwing juist gebruikt zou moeten worden om het vertrouwen terug te winnen.

Raadslid Peter Verschuren: ‘Mensen krijgen een heel vriendelijke uitnodiging om mee te komen praten, maar bemerken dan dat de grote lijnen al vastliggen. Dat leidt onherroepelijk tot irritatie en frustratie, zoals nu te zien is in de Nieuw Indische Buurt. En daardoor wordt precies het tegengestelde van wat de inzet zou moeten zijn van de wijkvernieuwing: de mensen meer bij hun buurt betrekken.’

Volgens Verschuren is het de taak van de politiek om te zorgen dat er helder protocol komt, een serie harde afspraken, waaraan de corporaties zich te houden hebben.‘De politiek heeft zich op een zijspoor gerangeerd als het gaat om wijkvernieuwingsplannen. Het minste wat de raad dan moet doen, is zorgen dat de rol van de bewoners zo groot mogelijk is.’

De notitie vind je hier.