SP eist terugdraaien onnodige bezuinigingen op gehandicaptenvoorzieningen

12 februari 2006

SP eist terugdraaien onnodige bezuinigingen op gehandicaptenvoorzieningen

De gemeente Groningen heeft op 1 januari 2004 een aantal pijnlijke bezuinigingen op de gehandicaptenvoorzieningen doorgevoerd die helemaal niet nodig zijn geweest. In de raadsvergadering van 15 februari komt de SP-fractie met een interpellatie om de bezuinigingen teruggedraaid te krijgen.

Eind 2003 verwachte het college van B en W dat er grote tekorten zouden ontstaan bij de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Voor 2004 zou het al gaan om 1,7 miljoen euro; voor de jaren daarna om nog meer. Om die tekorten het hoofd te bieden werd een aantal bezuinigingen doorgevoerd: de vergoeding voor mensen die naar een aangepaste woning moeten verhuizen ging 250 euro omlaag, er werd geen prijscompensatie toegepast, het gebied waarin de deeltaxi rijdt, werd verkleind, enz.

Uit cijfers die het college onlangs presenteerde blijkt dat er in 2004 en 2005 geen tekort is geweest op de gehandicaptenvoorzieningen, maar juist een groot overschot: 527.000 euro in 2004, 890.000 euro in 2005 en naar schatting 751.000 euro in 2006. Het college wil echter niets weten van het terugdraaien van de bezuinigingen. Voor de SP-fractie, die al lang aandringt op een discussie over de Wvg-bezuinigingen, is dat onaanvaardbaar. Raadslid Peter Verschuren: ‘Het overgrote deel van de mensen die te maken hebben met de gehandicaptenvoorzieningen heeft een laag inkomen. Die bezuinigingen zijn heel hard aangekomen. Nu blijkt dat ze nooit nodig zijn geweest, moeten ze meteen teruggedraaid worden. Het zou een heel grof schandaal zijn als de gemeenteraad nu niet besluit dat de kortingen ongedaan gemaakt moeten worden.’

De SP is bang dat het college het Wvg-geld wil gebruiken als spaarpotje voor de problemen die verwacht worden met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) die de gemeenten vanaf 2007 gaan uitvoeren. Verschuren is fel tegenstander van zo’n spaarpot. ‘Die Wmo gaat ongetwijfeld problemen opleveren, want het Rijk wil bezuinigen. Maar die problemen moeten niet snel even afgewenteld worden op een kleine groep financieel erg kwetsbare mensen. De gemeente moet voldoende geld eisen voor de Wmo, en als dat er niet komt, moeten we zoeken naar een solidaire manier om het probleem op te lossen. En dat is heel wat anders dan de Wvg’ers er voor op te laten draaien.’
Lees hier de uitgebreide brief van de SP-fractie aan de gemeenteraad.