SP-studenten in de aanval tegen studentenpartij Student en Stad

21 februari 2006

SP-studenten in de aanval tegen studentenpartij Student en Stad

Hoed je voor Student en Oogklep, is de leus waaronder de vijf studenten die voor de SP kandidaat staan voor de gemeenteraad hun medestudenten oproepen verder te kijken dat het eigen belang. Mikpunt van de campagne is studentenpartij Student en Stad, die volgens de SP’ers behalve als het om studentenbelangen gaat een zwalkend beleid voert.

Woordvoerder Eelco Eikenaar, student Geschiedenis en vijfde op de SP-lijst: ‘Student en Stad is er trots op geen ideologie te hebben. Wel, een ideologie is niets anders dan een stelsel van samenhangende ideeën. En die heeft Student en Stad inderdaad niet. Behalve rond studentenbelangen zwalken haar raadsleden van links naar rechts. En omdat ze elke twee jaar gewisseld worden, gaat alle opgebouwde ervaring altijd meteen weer verloren en zal Student en Stad nooit serieus genomen worden.’

De SP-studenten stellen in hun flyer dat de studenten van nu zijn de mensen die in de toekomst aan het stuur zitten in de samenleving, en dat je daarvan een bredere kijk dan het eigen belang mag verwachten als het om de politiek gaat.
Eikenaar: ‘Natuurlijk, studenten die alleen voor hun eigen belang willen stemmen, moeten dat zelf weten. Maar wij vinden dat er bij het besturen van de stad ook andere zaken mee moeten spelen en roepen daarom studenten op breder te kijken. Het studentenbelang sneeuwt echt niet onder, kijk maar naar de vele studenten op de lijsten van de meeste partijen. De SP bijvoorbeeld heeft drie studenten bij de eerste tien kandidaten op de lijst.’

De komende weken gaan de SP-studenten flyers verspreiden en posters plakken. Ook hebben ze de lijsttrekker van Student en Stad uitgenodigd voor een debat over zin en onzin van een aparte studentenpartij.
Zie hier en hier de flyers die de SP’ers uitdelen, en hier de brief aan Student en Stad-lijsttrekker Finn van Leeuwen.