SP wil cheques voor straatfeesten WK-voetbal

22 februari 2006

SP wil cheques voor straatfeesten WK-voetbal

Geef mensen die in hun straat een oranjefeest willen vieren rond het WK-voetbal 150 euro als ze de steun hebben van minstens de helft van de staatbewoners. Dat is de kern van een voorstel dat de SP-fractie heeft gedaan aan de Groningse gemeenteraad.

Fractievoorzitter Rosita van Gijlswijk: ‘Uniek is ons voorstel niet; in Amsterdam heeft de gemeenteraad op voorstel van de SP al besloten dat de straatfeestcheques er komen. Omdat het perfect aansluit bij onze ideeën om de betrokkenheid van mensen bij elkaar en hun buurt te versterken, nemen wij het graag over. Ook in Groningen zijn creatieve initiatieven om mensen bij elkaar te brengen immers erg welkom. En niets verbroedert zo sterk als het gezamenlijk uiting geven aan het oranjegevoel bij voetbalwedstrijden.’

Volgens het voorstel moeten de mensen zelf voor eventuele drankjes en hapjes zorgen. Het geld van de cheque is voor zaken als versiering, de huur van een partytent en dergelijke. Een groep die het feest combineert met het opknappen van de woonomgeving komt in aanmerking voor het dubbele bedrag: 300 euro.

Lees hier het voorstel.