SP zet nieuw campagnemiddel in: eetbare flyers

23 februari 2006

SP zet nieuw campagnemiddel in: eetbare flyers

De SP werpt komende zaterdag een nieuw campagnemiddel in de strijd: flyers die met eetbare inkt gedrukt zijn op eetbaar papier. De partij reageert daarmee op het flyerverbod dat sinds enkele maanden van kracht is in Groningen.

SP-lijsttrekker Rosita van Gijlswijk en Milieuwethouder Martine Visser zullen zaterdag 25 februari om 12.00 uur de eerste flyers nuttigen bij de SP-stand naast het Newscafe, waarna ze ook uitgedeeld worden aan de voorbijgangers.
De achtergrond van de SP-actie is het flyerverbod. Volgens Van Gijlswijk is de gemeente daarmee doorgeschoten, zeker waar het politieke partijen betreft. ‘Vorige week bijvoorbeeld hadden we graag flyers uitgedeeld bij onze optocht door de binnenstad, maar daar konden we geen vergunning voor krijgen. Natuurlijk vinden wij een schone binnenstad ook belangrijk. Maar daarvoor kun je met partijen ook afspraken maken dat ze flyers die op de grond terechtkomen weer opruimen.’

De eetbare flyers zijn volgens de SP-lijsttrekker een ‘mild protest’ tegen het flyerverbod. ‘En ze maken natuurlijk duidelijk dat de SP een partij is waar je je vingers bij aflikt’.

De tekst op de flyers maakt nog eens duidelijk dat er dringend een links bestuur moet komen in Groningen, en dat een sterke SP daarvoor een voorwaarde is.