Toelichting op de SP-antwoorden in de Stemwijzer
Toelichting op de SP-antwoorden in de Stemwijzer
Kan een simpel ‘ja’ of ‘nee’ op 29 redelijk willekeurige vragen een goed beeld geven van de ideeën van een partij? Wij vinden van niet. Zeker niet als er ‘onmogelijke’ vragen tussen zitten en helemaal niet als ook de toelichting op het antwoord ontbreekt. De vragen in de stemwijzer kunnen wij niet veranderen. Die toelichting kunnen we wel leveren. U vindt hem hieronder, waarbij wij de volgorde aanhouden van de stemwijzer.
1. Plaatsing van camera's en preventief fouilleren in de openbare ruimte is noodzakelijk om de veiligheid te vergroten. SP: ONEENS
Preventief fouilleren vergt een enorme inzet van agenten en levert heel weinig op. Na een proef is het in Groningen terecht uit beeld verdwenen. De politie-uren die er in gaan zitten, bevorderen de veiligheid veel meer als ze in de wijken en buurten ingezet worden. Met de camera’s in de binnenstad –als onderdeel van een compleet veiligheidsplan— hebben we ingestemd. Maar ook camera’s zijn geen wondermiddel. Elk nieuw voorstel tot plaatsing zullen we kritisch bekijken.
2. De sluitingstijden van de horeca moeten volledig vrij blijven. SP: EENS
Vrije sluitingstijden zorgen voor een bruisend uitgaansleven. Als alle kroegen en discotheken op het zelfde tijdstip de deuren sluiten, staan alle stappers tegelijkertijd om een taxi te vechten. Daar moeten we niet aan denken.
3. De gecontroleerde verstrekking van heroïne aan verslaafden moet worden uitgebreid. SP: EENS
Bij de start van het experiment in Groningen waren we erg huiverig. ‘Kan het geld niet beter in begeleiding bij afkicken gestopt worden’, vroegen we ons af. De resultaten hebben ons echter overtuigd: de positieve invloed op de gezondheid en het leven van de verslaafden is zeer groot, de criminaliteit daalt en juist door het experiment is een aantal mensen afgekickt.
4. De koopzondagen moeten worden afgeschaft. SP: ONEENS
In Groningen zijn 12 koopzondagen per jaar. Dat vinden we een mooi evenwicht tussen de roep om elke zondag tot koopzondag te bombarderen en de roep om hem af te schaffen. Wij steunen beide oproepen niet.
5. Er moet een Stadsetiquette komen om respect en betrokkenheid te stimuleren. SP: NEUTRAAL
Dit soort vragen schept vooral onduidelijkheid. Natuurlijk zijn we er vóór, dat respect en betrokkenheid gestimuleerd worden. Maar moet dat via een stadsetiquette? En wat is dat eigenlijk?
6. Reclame in de openbare ruimte moet worden teruggedrongen. SP: EENS
Het wordt steeds erger met de schreeuwende commerciële uitingen in de openbare ruimte. Drukke plekken in de stad degraderen meer en meer tot decor voor opdringende reclameboodschappen. Die ontwikkeling moet gekeerd worden.
7. De gemeente moet uitgeprocedeerde asielzoekers zonodig onderdak bieden. SP: EENS
Het Rijksbeleid is mensonwaardig: asielzoekers worden niet uitgezet, maar uit de voorzieningen gestoten, waarna ze zich maar moeten zien te redden in het daklozencircuit. De gemeente moet dat beleid bestrijden en zelf wél de noodzakelijke menselijkheid in praktijk brengen.
8. Werklozen met een taalachterstand moeten verplicht op een taalcursus. SP: EENS
We accepteren dat aan het toekennen van een uitkering de voorwaarde verbonden wordt, dat de ontvanger zijn best doet om werk te vinden. En dat kan ook betekenen dat hij daarvoor zijn taalachterstand moet wegwerken. Toch hebben we de kriebels bij deze stelling. Hij gaat er een beetje vanuit, dat mensen tot zo’n cursus gedwongen moeten worden. Terwijl de praktijk is, dat het Rijk enorm bezuinigd heeft op juist dit soort cursussen waardoor het voor veel mensen die al langer in Nederland zijn, heel moeilijk is om een cursus Nederlands te volgen.
9. De gemeente moet topsport subsidiëren. SP: ONEENS
In tegenstelling tot breedtesport heeft topsport ruime mogelijkheden voor andere financieringsbronnen dan de gemeente (sponsoring, ministerie). De gemeente moet haar schaarse sportgeld dus vooral inzetten voor de breedtesport. Maar natuurlijk is het wel de verantwoordelijkheid van de gemeente dat er accommodaties als sporthallen en een ijsbaan zijn waar ook de Groningse topsporters uit de voeten kunnen. Voor de duidelijkheid: die gemeentelijke verantwoordelijkheid strekt zich níet uit tot de Euroborg. Daarin had de gemeente géén geld moeten steken, wat ons betreft.
10. De gemeente moet het inkopen van zorgvoorzieningen geheel overlaten aan zieken en gehandicapten zelf (persoonsgebonden budget). SP: ONEENS
Een aantal mensen kan uitstekend uit de voeten met een persoonsgebonden budget (geld waarmee ze zelf uitgezochte voorzieningen kopen). Daar moet de gemeente rekening mee houden. Maar voor veel andere mensen is het juist een opluchting dat ze niet zelf bij leveranciers langs hoeven voor hun rolstoel of scootmobiel. Ook met hen moet de gemeente rekening houden.
11. De gemeente moet meer subsidie geven aan amateurkunst dan aan professionele kunst. SP: EENS
We hebben de vraag zo opgevat, dat hiermee een verschuiving bedoeld wordt van geld van de professionele kunst naar de amateurkunst. En daar zijn wij sterk voor. In het gemeentelijk beleid worden kunst en cultuur meer en meer gezien als middelen om mensen naar de stad te lokken en geld te verdienen. Wij vinden het stimuleren van actieve deelname aan kunst en cultuur minstens zo belangrijk. En dat mag wel sterker tot uiting komen in de subsidiëring.
12. Elke dag gymnastiek op de basisschool. SP: EENS
Bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid. Sportverenigingen moeten daarom alle steun krijgen en ook moet het aantal uren gymnastiek op de basisschool fors uitgebreid worden.
13. De gemeente moet afspraken maken met scholen om het ontstaan van 'witte' en 'zwarte' scholen te voorkomen. SP: EENS, dit is letterlijk overgenomen uit ons programma. In onze stad kennen we nog geen echte ‘zwarte’ scholen en dat moeten we ook zo houden. Samenleven doe je sámen.
14. De openingstijden van winkels moeten worden verruimd. SP: ONEENS
Een mens is méér dan een consument. En laten we ook rekening houden met de kleinere winkels, die bij verruiming van de openingsuren wel mee móeten met de grote. Gun ze ook een beetje tijd om bij te komen.
15. De regels voor startende ondernemers moeten eenvoudiger worden. SP: EENS
De creativiteit en ondernemingszin van mensen worden nu vaak gefrustreerd door bureaucratie. Wij zijn niet de partij die alle regels overbood wil gooien. Maar de rompslomp waarmee startende ondernemers geconfronteerd worden, kan echt wel een stuk minder.
16. Uitkeringsgerechtigden moeten verplicht aan het werk worden gezet. SP: ONEENS
Eerst zijn banen als schoolconciërge omgezet van regulier werk naar de gesubsidieerde arbeid waarvoor het minimumloon werd betaald. Daarna zijn de gesubsidieerde banen voor een groot deel afgeschaft, en dus klinkt nu de roep dat mensen maar voor hun uitkering moeten gaan werken. Wij gaan daar niet in mee. Wie werkt, heeft recht op loon. Het is prima dat de gemeente naar creatieve middelen zoekt om mensen met geringe kansen op de arbeidsmarkt toch aan een baan te helpen, maar het moeten wel bánen blijven. Met een salaris en met sociale verzekeringen.
17. Kinderopvang is een taak voor ouders en werkgevers, niet voor de gemeente. SP: ONEENS
Kinderopvang is een taak voor ouders, werkgevers én gemeente. Bijvoorbeeld voor alleenstaande ouders die met cursussen hun kansen op de arbeidsmarkt willen vergroten, moet de gemeente wel degelijk kinderopvang regelen.
18. Ook alleenstaande ouders met jonge kinderen moeten beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. SP: ONEENS
Als die ouders willen werken, moet de gemeente bekijken hoe ze daarbij kan helpen (bijvoorbeeld met cursussen en kinderopvang). Maar als de ouder ervoor kiest om zijn/haar energie te stoppen in het opvoeden, dan moet dat ook kunnen. Ouders in die situatie verplicht aan het werk zetten, moet je zowel de ouder als de werkgever niet aan doen. Bovendien: zorgen dat kinderen goed opgroeien is een heel belangrijke taak.
19. Hoogbouw is een goede manier om de woningnood te lenigen. SP: OVERSLAAN
Weer zo’n onmogelijke vraag. Woningnood lenig je door te bouwen, en vooral door betaalbaar te bouwen. Hoog of laag maakt niet daarbij uit. Maar wat ons betreft mag het ook hoogbouw zijn – op plaatsen waar dat past.
20. Sloop van goedkope huurwoningen moet onmiddellijk stoppen. SP: EENS
Zolang er een groot gebrek is aan betaalbare huurwoningen, is het absurd ze te slopen. Dat moet het uitgangspunt zijn. En natuurlijk: als de woningen echt te slecht zijn –zoals in de Grunobuurt– dan willen wij de sloop niet tegenhouden. Dan gaat het er vooral om dat er genoeg betaalbare woningen terugkomen.
21. De gemeente moet de woningmarkt overlaten aan de woningbouwcorporaties. SP: ONEENS
We verzuchten wel eens dat de stad niet bestuurd wordt door de gemeenteraad en het college van B en W, maar door de woningcorporaties. De afgelopen jaren hebben zij het hele volkshuisvestingsbeleid gedicteerd: de sloopplannen, de woonruimteverdeling, het onbetaalbaar maken van populaire wijken. Noem maar op. Het wordt hoog tijd dat de mensen in de wijken zelf en de politiek meer te vertellen krijgen over de volkshuisvesting in Groningen.
22. Meer sociale woningbouw mag ten koste gaan van groen in de stad. SP: ONEENS
Groningen heeft in vergelijking met andere grote gemeenten al weinig groen. Op wat we hebben, moeten we zuinig zijn. Voor sociale woningbouw is echt wel ruimte te vinden zonder de parken en groenstroken aan te tasten. Bijvoorbeeld in Meerstad, waar schandalig genoeg in de plannen uitgegaan wordt van maximaal tien procent sociale woningbouw.
23. Afvalstoffenheffing moet worden geheven op basis van de aangeboden hoeveelheid afval. SP: ONEENS
Ervaringen in andere steden laten zien dat dit leidt tot extra (administratie)kosten, meer zwerfvuil en afvaltoerisme. Intomen van de afvalstromen kan beter aan het begin van de pijplijn gebeuren: bij de producenten. Wel hebben wij onlangs ingestemd met het voorstel om alleenstaande (een beetje) minder te laten betalen dan gezinnen.
24. De zuiveringsheffing en de rioolbelasting moeten afhankelijk worden van de hoeveelheid water die men gebruikt. SP: OVERSLAAN
Wat ons betreft, worden de voor- en nadelen hiervan eens zorgvuldig op een rij gezet. Het voorstel klinkt sympathiek, maar we kunnen niet overzien wat dit allemaal gaat betekenen, bijvoorbeeld voor de inkomenspositie van grotere gezinnen. Wat we niet willen, is een vermindering van de hygiëne om financiële redenen. Eerst inzicht dus, dan beslissen.
25. De gemeente moet binnen de eigen organisatie kiezen voor groene stroom, duurzaam hout en biologische producten. SP: EENS
De overheid heeft een voorbeeldrol. Dat schept verplichtingen. Alle drie de zaken die hier genoemd worden, dragen aantoonbaar bij tot minder milieubelasting en moeten dus praktijk worden.
26. Verkeersproblemen kunnen het best aangepakt worden door het openbaar vervoer goedkoper te maken. SP: EENS
Dé oplossing voor hét verkeersprobleem is er niet. Maar duidelijk is wel, dat het openbaar vervoer oplossingen voor allerlei problemen vergemakkelijkt. Je bent er niet als je alleen het openbaar vervoer goedkoper maakt, maar in het hele stimuleringspakket voor het OV moet als belangrijk onderdeel beslist ook een verlaging van de kosten zitten.
27. Rondom de Grote Markt moeten extra parkeergarages komen. SP: ONEENS.
Jarenlang heeft de gemeente Groningen – met brede steun in de gemeenteraad en in de stad—gesteld dat nieuwe parkeergarages thuishoren in een ring rond het centrum, en niet in het centrum zelf. Dat beleid had twee redenen: het stadshart autoluw maken en zorgen voor een spreiding van de economische activiteit, door de ontwikkeling van de looproutes van de parkeergarages naar de Grote Markt. Wat ons betreft staan deze uitgangspunten nog steeds overeind. De garages rond het centrum zijn of worden inmiddels aangelegd. En dus moeten er geen meer bij komen – en zeker niet vlakbij de Grote Markt.
28. Er moet een tramverbinding komen van het station naar Zernike. SP: NEUTRAAL.
Toen we onze mening moesten geven over de stemwijzerstellingen, was er nog geen uitkomst van het onderzoek naar de haalbaarheid van een tramlijn, en konden we er dus moeilijk iets over zeggen. Nu is die uitkomst en wel, en jubelt wethouder Schuiling heel hard. Te hard, volgens ons. Het haalbaarheidsonderzoek signaleert veel knelpunten en adviseert vooral nader onderzoek. Dat moet er dus komen voordat wij ook maar over jubelen kunnen nadenken. Daarnaast zijn de genoemde financiële perspectieven boterzacht. Schuiling dreigt in de grote fout te trappen die haarscherp geanalyseerd is in de parlementaire enquête naar de Betuwelijn: verbind je niet te snel aan grote projecten, want voor je het weet treedt er een proces in werking waarin je alle negatieve signalen niet meer oppikt en als een blinde bulldozer doordendert. Misschien is de tram een oplossing voor Groningen. Maar voordat wij die conclusie kunnen trekken, moeten er nog heel wat problemen opgelost worden.
29. Groningen moet auto's zo veel mogelijk weren uit de stad. SP: EENS
We dubden hier wel over. Wat wordt bedoeld met de stad? Heel Groningen, ook de ring- en snelwegen? Of de binnenstad? Wij zijn van het laatste uitgegaan, en dan stellen wij dat auto’s daar zoveel mogelijk uit geweerd moeten worden. (Wat natuurlijk weer de vraag oproept, wat dat concreet betekent. Maar ja, het is niet onze stemwijzer.)