NU LINKSAF in Groningen!

6 maart 2006

NU LINKSAF in Groningen!

NU LINKSAF, stond er op de vele bordjes die de afgelopen weken in de stad zijn opgehangen, vergezeld van een verwijzing naar de website Nu linksaf. Vandaag maakten we op de Grote Markt duidelijk dat de SP de werkelijke afzender van de boodschap is.

Op de Grote Markt legden we een pijl van 40 meter uit die linksaf het gemeentehuis in wijst.

Lijsttrekker Rosita van Gijlswijk gaf een uitleg.
‘De afgelopen vier jaar bestuurden VVD, CDA, PvdA en GroenLinks de stad. Hun college was zo breed, dat er van samenhangend beleid geen sprake was. De vijf wethouders pasten ieder op hun eigen winkel en bemoeiden zich zo weinig mogelijk met elkaars portefeuille. Het gevolg was bijvoorbeeld dat VVD-wethouder Schuiling hard mocht snijden in de bijzondere bijstand ‘om een uitkering niet te aantrekkelijk te maken’, en dat CDA-wethouder Paas het geld voor de gehandicaptenvoorzieningen aan andere doelen mocht besteden – om vervolgens in die voorzieningen te gaan snijden omdat er geen geld was.

Samen met GroenLinks en PvdA konden we af te toe tegengas geven. Niet te veel, omdat die partijen de vrede in het college niet op het spel wilden zetten.

Dat moet anders, en dat kán anders. En wel met een zo links mogelijk college, dat herstel van de solidariteit tot speerpunt van beleid maakt, dat weer werk maakt van volkshuisvesting, dat het vertrouwen van de mensen in de buurten terugwint en dat een vuist maakt tegen de Haagse afbraak. De realisering van zo’n college is de inzet van de SP bij de raadsverkiezingen in Groningen.

De afgelopen maanden is gebleken dat GroenLinks wel sympathiek staat tegenover een links bestuur, maar toch alle mogelijkheden open wil houden. De PvdA heeft nog meer reserves: die partij wil zich vóór de verkiezingen helemaal niet uitspreken.

Voor ons is het duidelijk: als u nu linksaf wilt in Groningen, is een stem op de SP onontkoombaar. Alleen als wij duidelijk winnen, kunnen we de PvdA dwingen naar links te kijken.’