Op naar Porto Allegre aan de Hunze

16 maart 2006

Op naar Porto Allegre aan de Hunze

In het debat over de uitslag van de verkiezingen van 7 maart heeft fractievoorzitter Rosita van Gijlswijk nog eens de ambitie van de SP duidelijk gemaakt: een links college dat het beleid een stuk socialer maakt. In navolging van de geuzennaam voor het linkse bestuur van Nijmegen ‘Havanna aan de Waal’ liet ze weten de titel 'Porto Allegre aan de Hunze' wel te zien zitten.

In haar verhaal ging Van Gijlswijk in op de achtergrond van de verkiezingsuitslag, en op de gevolgen die de uitslag volgens haar moet hebben. Ze riep GroenLinks op van haar sleutelpositie gebruik te maken om de deuren naar een links college te openen, in plaats van dicht te gooien.

Richting PvdA reageerde de SP-fractievoorzitter op de geluiden dat de verkiezingsuitslag een steun voor het collegebeleid is, en dat het beleid voortgezet moet worden. Van Gijlswijk gaf aan dat zij wel redenen ziet om voor een koerswijziging: ‘Het kan níet zo zijn dat de verkiezingen gewonnen worden met een campagne die sterk gericht is tegen het landelijke beleid, waarin alles draait om economie en bereikbaarheid, en dat vervolgens gezegd wordt: lokaal gaan we gewoon door met het zetten van alle kaarten op economie en bereikbaarheid.’

Op het eind van haar verhaal maakte Van Gijlswijk de vergelijking met Porto Allegre: ‘Dat is een grote stad in Brazilië waar de Braziliaanse Arbeiderspartij al jarenlang op een zeer aansprekende wijze een coalitie leidt, en daarbij heel veel werk maakt van het betrekken van de bevolking bij het beleid. Groningen kan daar een voorbeeld aan nemen.’