SP: gemeente moet met aanleg kunstgrasveld problemen Velocitas oplossen

4 maart 2006

SP: gemeente moet met aanleg kunstgrasveld problemen Velocitas oplossen

In een brief aan het college stelt de SP voor om voor voetbalvereniging Velocitas een kunstgrasveld aan te leggen. Een fors deel van de problemen met de voetbalaccommodatie kunnen daarmee opgelost worden.

Fractievoorzitter Rosita van Gijlswijk: “Door de aanleg van een op- en afrit bij de A7 heeft de gemeente –zonder Velocitas daarvan op de hoogte te stellen– een stuk grond aan Rijkswaterstaat verkocht. Het oefenveld van de club is daarmee ruim 15 meter verkleind en de omheining van het veld is gekapt. Hierdoor is voor automobilisten een levensgevaarlijke situatie ontstaan, en kan er zonder ballennet geen gebruik gemaakt worden van het tweede wedstrijdveld. De gemeente heeft wel maatregelen genomen, maar nu is het weer wachten op een bouwvergunning om een ‘ballenvanger’ te plaatsen. In de tussentijd kan er door de diverse (jeugd)elftallen van Velocitas niet gespeeld worden”.

Door het verkleinen van het oefenveld staat de lichtinstallatie de grond te verlichten en het tweede wedstrijdveld van de club staat inmiddels bij keurmeesters bekend als het slechtste veld van de stad. “En dan is er nog het probleem van de ganzen, die het hele veld van Velocitas er onder schijten. De hekken die de gemeente rond het sportpark heeft geplaatst, zijn niet afdoende, want de ganzen vliegen er over heen. Iedere week huurt Velocitas een bedrijf in dat de ganzenstront van de velden verwijderd, de rekening wordt naar de gemeente gestuurd. Kruiwagens vol met stront zijn er al verzameld en voor spelers van Velocitas is de maat vol”, aldus Van Gijlswijk.

De SP-fractie heeft het college voorgesteld om de opbrengst van de grondverkoop aan Rijkswaterstaat in de voetbalaccommodatie te investeren. Dat kan door bij Velocitas een kunstgrasveld aan te leggen, die gefinancierd moet worden door de opbrengst van de grondverkoop (175.000 euro), de uit te sparen kosten van het verplaatsen van de lichtinstallatie, het huren van het ‘ballennet’, de uit te sparen kosten van het verwijderen van de ganzenstront en de kosten van het onderhoud dat de gemeente voor het tweede wedstrijdveld heeft gereserveerd. Het voordeel van een kunstgrasveld is bovendien dat de kinderen van de Vensterschool Stadspark nog intensiever gebruik kunnen maken van het veld dan ze nu al doen.

Lees hier de brief van de SP aan het college.