Van vijf naar zeven zetels!

8 maart 2006

Van vijf naar zeven zetels!

‘Geweldig, voor de zesde keer op rij winst en nu zelfs twee zetels. Fantastisch’, was de eerste reactie van lijsttrekker Rosita van Gijlswijk op de uitslag van de raadsverkiezingen in Groningen. De SP steeg van 11,6 naar 17,3 procent en werd daarmee de tweede partij van de stad, met zeven zetels.

Winst was er ook voor de PvdA die van negen naar twaalf zetels ging. De verliezers waren CDA (min twee), VVD (min één), GroenLinks (min één) en Student en Stad (min één).

In een eerste analyse wees Van Gijlswijk op de combinatie van vier jaar lang duidelijk en herkenbaar aanwezig zijn in het raadsdebat en buiten de raad, de goede campagne en de toegenomen waardering voor de landelijke partij. ‘Samen hebben die zaken ervoor gezorgd dat we de grootste winnaar in Groningen zijn. De PvdA krijgt er weliswaar drie zetels bij, maar onze winst is 5,7 procent van het totaal aantal stemmen, die van de PvdA 4,7.

Samen hebben de drie linkse partijen nu 24 zetels in de raad: genoeg voor een links college. Van Gijlswijk: ‘We gaan voor het eerst in ons bestaan serieus meedoen aan de college-onderhandelingen. Eerdere keren was vooraf al duidelijk dat we geen kans maakten. Nu ligt het anders. Onze inzet is duidelijk: een college van PvdA, SP en GroenLinks.’

De nieuwe SP-fractie bestaat uit Rosita van Gijlswijk, Peter Verschuren, Jannie Visscher, Jasper Schaaf, Eelco Eikenaar, Ria Rademaker en Michel Marion.