Krachtig eerbetoon aan het Blauwe Dorp

25 mei 2006

Krachtig eerbetoon aan het Blauwe Dorp

Een bomvol Treslinghuis onderstreepte dinsdagavond nog eens dat er in de Oosterparkwijk totaal geen draagvlak is voor de sloop van de ‘randwoningen’ van het Blauwe Dorp, in het hart van de wijk.

‘Een eerbetoon aan het Blauwe Dorp’ heette de manifestatie die de bewonerscommissie met steun van de SP had georganiseerd in wijkcentrum het Treslinghuis. Doel ervan was duidelijk te maken wat er aan cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarden verloren gaat als woningstichting Nijestee haar sloopplannen doorzet.
Eén van de sprekers was historicus Beno Hofman, die de geschiedenis van het Blauwe Dorp schetste en vervolgens politiek en woningstichting opriep het buurtje in zijn geheel te behouden. Planologiehoogleraar Gregory Ashworth hield een gloedvol betoog met als conclusie dat de huizen dan wel van Nijestee zijn, maar dat de cultuurhistorische waarde van ons allemaal is, en behouden moet blijven.
Namens de SP liet raadslid Jasper Schaaf weten dat de bewonerscommissie op de warme steun van de SP kan blijven rekenen. Ook raadsleden van CDA en GroenLinks waren aanwezig en ondersteunden het pleidooi om de woningen te behouden. Binnenkort gaan ze met Schaaf bekijken welke mogelijkheden er nog zijn om de kwestie opnieuw in de raad aan de orde te stellen.
Voor de bewonerscommissie waren de massale opkomst (meer dan honderd mensen) en de vastberadenheid waarmee de aanwezigen zich tegen de sloop keerden een grote opsteker. De strijd voor behoud van het Blauwe Dorp is nog lang niet gestreden!